Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör Per Nylén (S) berätta om statusen för en omdragning av E4 i Örnsköldsvik. Foto: Marcus Lindström / SVT

Trafikverket ser fördelar med ny E4 i Ö-vik: ”Oerhört viktigt”

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket ser åter flera samhällsvinster med att dra E4 i en tunnel genom Åsberget i Örnsköldsvik. Det framgår av en ny analys från myndigheten.

Förslaget om att dra E4 förbi Örnsköldsvik – i stället för genom staden – har diskuterats flitigt sedan minst 1970-talet. På senare år har lokala politiker ännu en gång försökt få gehör för sina önskemål hos regering och myndigheter.

Den som önskar sig en ny sträckning kan nu fira en delseger. I Trafikverkets senaste så kallade effektbedömning ses en ombyggnation som ”samhällsekonomiskt lönsam”.

Miljö och säkerhet

Projektet har brett stöd bland Örnsköldsviks politiska partier.

– Det är oerhört viktigt att få till den här förbifarten. Våra främsta argument är för miljön och säkerheten. Nu har vi en E4 som går rakt genom vår stadskärna och den är en trafikfara för alla som passerar, säger Per Nylén (S), kommunstyrelsens ordförande i Örnsköldsvik.

Det är inte första gången som ett förbifartsprojekt i Ö-vik bedömts som relevant eller behövligt av myndigheter. Trots flera utredningar har E4:s nuvarande sträckning blivit kvar.

Besked nästa år

– Det gjordes en för ett antal år sedan och den var inte lika positiv. Nu har det gått en tid och det är nya förutsättningar. Den senaste samlade effektbedömningen är mycket mer positiv, säger Per Nylén.

Besked om projektet väntas komma under nästa år. Den nya vägen och tunneln väntas kosta 2,5 miljarder kronor om bygget blir av.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

E4-tunnel

Mer i ämnet