Varningarna tonades ner

Uppdaterad
Publicerad

Den arbetsledare vid Skanska som påtalade brister i gjutformen på bron över Älandsfjärden hördes i rätten under onsdagen. Arbetet fortsatte – ett par timmar senare dog två personer när bron rasade.

Rättegången om ansvaret för brorasolyckan norr om Härnösand fortsätter i Ångermanlands tingsrätt.

Under onsdagen hölls förhör i rätten med bland andra den arbetsledare som på morgonen den 21 maj 2008 konstaterade att det fanns tecken på att gjutformen på järnvägsbron över Älandsfjärden höll på att ge vika.

Broras Ådalsbanan

Han tog också bilder som dokumentation, som visar att stöttor på bärande delar i gjutformen bågnade och höll på att glida isär, att glipor bildats och att sammanhållande järn förvridits av trycket.

– Jag blev fundersam när jag såg gliporna på vissa ställen i formen. Men jag konsulterade en överordnad och sedan gick arbetet vidare, berättade han inför rätten.

– Hans påtalande om bristerna och hans bilddokumentation är inte min viktigaste bevisning. Men det var sista chansen att reagera innan raset inträffade, säger arbetsmiljöåklagare Christer B Jarlås.

Han driver målet mot två chefer vid Skanska, huvudentreprenör för järnvägsbrobygget över Älandsfjärden, samt mot de företag som ritade respektive byggde gjutformen som rämnade.

Men försvaret är inte imponerat av bevisunderlaget.

– Det fanns ingen anledning att avbryta arbetet utifrån det som var känt. Det fanns ingenting som entydigt pekade på att bron skulle rasa, hävar Skanskas försvarare i målet, advokat Anders Lorentzon.

– Skanska vidtog de säkerhetsåtgärder på platsen som kan krävas. Att några ytterligare åtgärder skulle ha vidtagits är en hypotetisk fråga, fortsätter han.

Trots de påtalade bristerna så sent som på olycksdagens morgon bedömde alltså Skanskas produktionsledning att formen ändå skulle hålla. Arbetet gick vidare, och vid 13-tiden samma dag rasade allt.

Fem man störtade 15-20 meter – två av dem omkom och två skadades allvarligt när de efter fallet fick betongmassor, armeringsjärn och resterna av gjutformen över sig.

Arbetsledaren som påtalade bristerna jobbar inte längre vid Skanska.

Rättegången pågår till den 17 februari.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Broras Ådalsbanan

Mer i ämnet