Foto: Barbro Sellin SVT

”Verkar mest tillgodose bolagets egna intressen”

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket är fortsatt kritiskt till Sundsvall Energis elavtal med tolv månaders uppsägningstid. Något som bolaget är ensamt om i Sverige.

– Det är oskäligt långt, säger Daniel Eliasson, jurist vid Konsumentverket.

Daniel Eliasson känner i dagsläget inte till något annat svenskt elbolag som har så lång uppsägningstid för sina avtal med kunderna.

– Det är nog bara de här som vi vet just nu. Vi anser som sagt att det är oskäligt långt och att det främst verkar tillgodose bolagets intressen, säger han.

Bolaget oförstående

Ledningen för Sundsvall Energi är förvånad över kritiken och menar att tolv månaders uppsägningstid ger ett lägre pris för kunden än det dyrare avtalet som har en månads uppsägningstid.

– Även om det finns flera avtalsformer och välja bland så måste samtliga ha villkor som är skäliga och nu är det ju endast den avtalsform med tolv månaders uppsägningsform som vi har granskat. Men sedan får vi ju se hur bolaget ställer sig till våra synpunkter när vi har tagit emot deras yttrande. Det är ju först därefter vi kan se hur vi går vidare i ärendet, säger Daniel Eliasson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.