När kombiterminalen i Arnäsvall byggdes investerade Örnsköldsviks kommun 25 miljoner kronor i den. Men när den stod klar två år innan Botniabanan invigdes ansågs den redan vara omodern. Till exempel kunde inte eldrivna lok använda spåren. Nu vill kommunen och Trafikverket modernisera terminalen för att göra den mer tillgänglig.
– Vi vill gärna se att det finns ett alternativ för att kunna lägga om trafik till järnväg när vi nu har fått den fina Botniabanan. Med den kombiterminal vi har idag så kommer det inte att bli så. därför vill vi skapa de förutsättningarna, säger kommunalrådet Glenn Nordlund (S).
Byggd som en gammal bangård
Christer Ögren som är vd i det kommunala logistikbolaget, Örnsköldsviks Hamn och Logistik, menar att förändringarna måste till om det ska kunna bli snurr på verksamheten.
– Terminalen är byggd som en gammal godsbangård för 30-40 år sedan. Den kräver dels att man har diesellok för att kunna styra in vagnar och tåg in på området. Det är för korta spår så vagnslasterna måste delas. Dessutom är det för trångt mellan spåren och dåligt lastutrymme. Idag bygger det egentligen på containerhantering och det finns inte plats för det.
Statligt stöd måste till
10 miljoner kronor väntas tillbyggnaden kosta. Men då är statligt stöd en förutsättning.
– Det vi vill göra är i så fall att vi tillsammans med Trafikverket och länsstyrelsen kan göra ett strukturfondsprojekt och se om vi kan få medfinansiering på det här. I ett första skede är det en förutsättning, säger kommunalrådet Glenn Nordlund (S).