Följ med in på Nordanby Ängs platskolan där Shamiim Sakarige Mohamed Liban och Silvana Welday träffas, vattnar och umgås. Foto: Susanna Ahnlund

Grannarna förenas vid odlingslådorna på Nordanby Äng

Publicerad

Växthuset på Nordanby Äng har blivit en samlingsplats för boende och framför allt barnen i området som startat en egen plantskola.

Melonplantor, gurkväxter och tomater höjer sig runt omkring Shamiim Sakarige Mohamed Liban när hon kliver in i Växthuset som ligger på Nordanby Ängs högsta topp.  

– Det är roligast att odla tomater för de växer så snabbt, säger hon. 

”Vi fick nyfikna besökare”

Insprängt mellan Skallberget, riksväg 56 och Norrleden ligger hyresrättsområdet bestående av åtta våningshus. Ett gäng vuxna började odla i växthuset och startade en trädgårdsförening för tre år sedan.  

– Vi började få besök av fler och fler barn. De var nyfikna, ställde frågor och vi märkte att växthuset höll på att bli en samlingsplats för barnen, säger Åsa Jansson som är medlem i trädgårdsföreningen.  

Därför startades plantskolan

Enligt reglerna för trädgårdsföreningen behöver barn ha en föräldrar som är engagerade för att få vara med. Åsa och de andra medlemmarna fick en ide.  

– Vi tänkte att vi skulle kunna vara barnens kontaktperson men behövde ett projekt. Sen kom vi på det här med en barnodlarskola där alla barn som ville vara med kunde vara det genom att knyta sig till oss.

En trygg plats

– Vissa leker mest, andra är väldigt aktiva odlare. De ska känna att det är roligt att odla men också att vara i vårt område. 

Gruppen har hunnit träffas fem gånger sedan plantskolan startade tidigt i vår. Barnen är i åldrarna 1 – 14 och som mest har de varit runt 40 barnodlare på plats i växthuset. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer