Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Här svarar trafikpoliserna på de tre vanligaste frågorna. Foto: Karl David Englund/SVT

Chatt: Trafikpolisen svarade på tittarfrågor

Uppdaterad
Publicerad

Måste man alltid ha med körkortet? Hur ofta måste ni använda spikmattan? Och hur gott är det generella trafikvettet?
Frågorna och kommentarerna flödade in under förmiddagen när trafikpoliserna Ylva och Patrik var med och chattade.

SVT rapporterade · Trafikvett - Polisen svarar

Välkomna! Under förmiddagen hade vi med oss trafikpoliserna Ylva och Patrik som svarade på tittarnas trafikfrågor och reaktioner på den här videon:

• Se polisens jakt på vansinnesföraren genom Västerås

Reaktionerna var starka och många ifrågasatte om polisen inte borde ha avbrutit jakten istället för att följa efter in i bostadsområdet.
Varken Ylva eller Patrik var med vid det aktuella tillfället men skriver så här: "I just det specifika fallet har någon (både dem som förföljde och Vakthavande befäl som beslutar om förföljandet) gjort en riskbedömning och förföljandet har fått fortgå."
Och hänvisar till artikeln nedan för ett mer utvecklat svar hur polisen arbetar i sådana här situationer:

Polisbefälet Roger måste ta avgörande beslut under farliga biljakter

Trafikpoliserna Ylva och Patrik.
SVT-avatarSVT-avatar
Karl David Englund
SVT

Nu börjar det bli dags att runda av dagens chatt.

Vilken fart det varit på alla frågor. Stort tack för allt ert engagemang. Ta det lugnt på vägarna så syns vi INTE där!

Ylva och Patrik

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Vad ska jag göra när bilarna bakom inte håller avstånd till mig. Ibland känns det som de ligger MAX två meter bakom, Fy så läskigt! ARG!

ABC

Hej

Ej anpassat avstånd till framförvarande fordon kostar 2 000 kr i böter. Är avståndet riktigt kort är det vårdslöhet i trafik och de som görs sig skyldiga till det blir också av med körkortet en viss tid.

Det är bra om alla kunde hålla ett bättre avstånd och tillämpa 3-sekunders regeln för att få en säkrare trafikmiljö. Många kökrockar orsakas av kort avstånd och påverkar tyvärr mer den som blir påkörd bakifrån än den som kör på.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Hej!:)
Undrar hur det fungerar vid omkörning. Om jag vill köra om en bil som kör 60km/h på en 70-väg och kör om i 70km/h så tar det lång tid för mig att komma förbi vilket ju kan bli farligt eftersom man ligger i fel körfält Min fråga är alltså om det är lagligt att köra för fort under en omkörning för att den ska ta mindre tid?

Martin

Hej Martin!

Det är inte tillåtet att köra fortare än laglig hastighet även vid en omkörning.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Hej,
Under mina 20 år som bil-, MC- och lastbilsförare så har jag upplevt att trafiken blivit mycket mer "vilda västern". Idag kommer man inte speciellt långt innan man ser någon form av överträdelse eller olämpligt beteende. Är det vår nya verklighet? Ha en bra dag.

Daniel

Hej Daniel!

Vi håller med om att det här har blivit allt vanligare på vägarna, något som kan vara till följd av att Polismyndigheten sedan 2015 har färre trafikpoliser som syns och verkar på vägarna.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Hur ofta använder ni spikmatta?

Pigge

Hej Pigge!

Den används då och då. Vi har ingen statistik på det men vår erfarenhet är att den kanske används 3-4 gånger i halvåret vårt polisområde Västmanland.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Tränas alla poliser i efterföljande?

Linda

Hej Linda!

Alla poliser får en grundutbildning i framförandet av polisfordon. I den finns också en utbildning i spikmatta.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Vid 2+1-väg blir det ibland kö, och många använder endast den ena filen (även fast det fortfarande finns två filer). Om man kör vidare i den andra filen för att senare använda blixtlåsprincipen är det många som ställer sig i mitten av vägen (för att man inte ska komma förbi och ”tränga sig”. Vad vore rätt att göra?

Victoria

Hej Victoria!

Vid köbildning ska båda körfälten användas för att sedan använda blixtlåsprincipen när körfälten går ihop för att minimera riskerna med långa köer.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Hej! Jag bor i Uppsala och här är det många bilister som INTE stannar vid övergångsställen. Hyr dyrt kan det bli för en bilist att ignorera mig?

Anna

Hej Anna!

Att inte stanna för gångtrafikant som är på väg att gå ut eller går på ett obevakat övergångsställe kostar 3 000 kr och körkortet omhändertas av polisen på plats.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Hur vanligt är det att människor kör utan att inneha körkort?

Maria

Hej Maria!

Statistik har vi inte men det sker ändå ganska ofta att vi rapporterar förare som inte har rätt behörighet eller saknar körkort helt.

Gäst-avatarGäst-avatar
Ylva och Patrik
Trafikpolisen Region Mitt

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
På cykelvägar, gångbanor, vägar och åkrar jagades den 36-årige mannen under 20 minuter. Foto: Ur polisens förundersökning

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Yttre befäl Roger Gustafsson menar att "det ligger ett stort ansvar" på poliserna som kör efter en gärningsman i hög hastighet. Foto: Susanna Ahnlund

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer