Oskar Nurmi och Molly Söderström går i fyran på Näslundsskolan. Sedan terminsstarten har de en danslektion i veckan, i Skapande skola-projektet ”dans, demokrati och identitet”. Det ska pågå i kommunen under tre år och barnen får genom dansen lära sig mer om demokrati och integration.
– Vi lär oss mer om barnkonventionen, barnens rättigheter och så, säger Molly Söderström.
”Det är mycket roligare”
De tycker det är roligt att få dansa, i stället för att sitta i klassrummet och lära sig mer om ämnet därifrån.
– Då får man rörelser man kan göra med varandra. Om man är i klassrummet är det mindre. Och när man dansar till det är det mycket roligare också, säger Oskar Nurmi.
På barnens nivå
Dansläraren Caroline Gustafson-Asp säger att de jobbar med barnkonventionen och med demokrati på barnens nivå.
– Vi talar om barnens rättigheter och skyldigheter, och så blandar vi in det i barnens dansundervisning, säger hon.
Hur gör man då?
– I dag pratade vi om att man ska få vara sig själv och få uttrycka vad man själv tycker. Det är viktigt, man har rätt till det och alla andra ska lyssna. Så vi gör samma steg, men på vårt eget sätt.
Uttrycker sig med kroppen
Barnen får också lära sig att bara de har rätt till sin kropp, och ingen får skada eller hota dem. Det uttrycker de genom att dansa hotfullt, men också genom att uttrycka rädsla med kroppen. Och så får de dansa ”snällhet”.
– De är väldigt rörelseglada. Det är oftast inget problem att få dem att röra på sig och uttrycka sig med kroppen., säger Caroline Gustafson-Asp.