Linda Jonas, som är pressansvarig för festivalen samt marknadsstrateg på Västerås & Co, beskriver festivalen som en stor folkfest för alla generationer. Allt startar på torsdag och pågår under tre dagars tid. Västerås gator och torg fylls återigen av åkattraktioner, scener och matstånd.
Jämställdhet i fokus
Varje år jobbar arrangörerna mot nya mål för att anpassa festligheterna för västeråsarna. Det som är nytt för i år är att de har satsat på en mer jämställd festival.
– Det handlar inte bara om artisterna på stora scenen, utan även när det gäller marknadsföring och vilka som sitter i ledningen och bestämmer, säger Linda Jonas.
Planerar ett år framåt
Planerandet inför nästkommande festival startar så fort lamporna slocknat den sena sommarkvällen. Först börjar man med en etablering och överblick och därefter kommer bokning av artister och marknadsföring.
– Vi har jobbat många år med säkerhet, tillgänglighet och mångfald. I år valde vi att fokusera på jämställdhet, eftersom det ligger rätt i tiden. Varje år vill vi utveckla festivalen, säger Linda Jonas.
Mer information om festivalen går att läsa här.