För ett år sedan förstärkte Skolverket skrivningen om digital kompetens i sin läroplan för förskolan, med motiveringen att barn ska ges möjlighet att tillägna sig de kunskaper som krävs för att leva i ett modernt samhälle. Idag finns det minst tre stycken lärplattor per avdelning på förskolorna i Västerås kommun.
– Från början hade vi kanske en del skeptiska vårdnadshavare som kände att det var en spelmaskin, där man skulle spela på appar. Då gäller det att som pedagog vara stark i sitt förhållningssätt, att visa att det vi gör är för att stärka lärandet, berättar Fredrik Söderlund som arbetar som utvecklare inom förskoleverksamheten.
Ville inte hamna i ”app-träsket”
När vi besöker förskolan Smycket på Bjurhovda har förskollärarna Sara Bergström och Linda Bjällerstedt precis förvandlats till sagohäxorna Kvittra och Krax, som utför olika uppdrag tillsammans med barnen, bland annat med hjälp av lärplattor och greenscreen.
– När vi fick lärplattorna till oss för ett antal år sedan, så ville vi integrera dem i vårat arbetssätt och då blev det på något vis naturligt att de skulle få vara egna små personer. För vi ville inte hamna i ”app-träsket”, där vi bara sitter och spelar spel, berättar Sara Bergström.