Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tågen är luftigare, har fler sittplatser och erbjuder bättre arbetsmiljö. Foto: Caroline Slotte/SVT

Här är de nya Bergslagstågen: ”Nya moderna fordon”

Uppdaterad
Publicerad

Nu kan man åka dubbeldäckare på räls mellan Västerås och Ludvika. Totalt är det sju stycken fordon som köpts in och under onsdagen började de nya tågen trafikera sträckan.

– Inledningsvis kommer vi trafikera med två fordon för att sedan gå till full trafik senare under året, säger Yujin Zhang, chef för trafik och infrastruktur på Tåg i Bergslagen.

De dubbeldäckade tågen, även benämnda ER1, tar över 300 passagerare. På sträckan mellan Västerås och Ludvika brukar det vanligtvis åka runt 30 resenärer på en tur. Men Yujin Zhang säger att det finns logiska anledningar till att det valt att ta in dessa tågmodeller, bland annat att det på grund av upphandlingstekniska själ var det mest ekonomiskt fördelaktiga.

– Resenären kommer känna en komfortskillnad.

Det kommer även utmaningar med de nya tågen då stationerna Virsbo och Fagersta Norra är för korta för plattformarna.

– När det gäller Fagersta Norra är instruktionen just nu att det är tre av dörrarna som inte kommer att inrymmas med en plattform. Så där är det viktigt att lyssna på anvisningarna från tågpersonalen.

Vad händer ifall någon resenär skulle hamna fel?

– Det är en risk, så det är viktigt att vi kontinuerligt följer upp eventuella händelser och incidenter och bättrar oss.

Följ med på en rundvandring inuti de nya dubbeldäckarna och hör resenärerna Kenneth och Olivia Platter berätta vad de tycker om de nya tågen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.