– Det är viktigt att vi samlar in synpunkter och åsikter i det här läget så vi får ett så bra resecentrum vi bara kan, säger projektchef Sanna Edling.
Trots att alla detaljer i förslaget inte är helt klara valde Västerås stad att gå ut med det på samråd. Om- och utbyggnaden görs för att det nuvarande resecentrum är underdimensionerat och inte hänger med när Västerås växer och pendlarna blir fler.
Beräknas kosta två miljarder
Det är ett jätteprojekt och beräknas kosta två miljarder kronor och hela projektet Mälarporten kan ta uppemot 25 år att bygga. Resecentrum är den centrala delen i projektet.
– Det kommer ju att utveckla Västerås. Det kommer att vara effektivt och mycket bättre för de som försöker gå över, säger gymnasieeleven Robson Mutoni.
Tryggheten knäckfråga
Debattämnen under samrådet har varit just hur man ska göra med station och spårområdet som en barriär, kostnaden för byggnationen och trygghet. Trygghet är återkommande för de unga som tycker till.
Vad är en trygg miljö?
– Att det är fräscht och så, inte sunkigt. Och kanske bra med utrymme, säger Lova Månsson som är med på workshopen som projekt Mälarporten har på hennes skola idag.
Pendlare och unga väger tungt
Samrådet innebär att man enligt plan- och bygglagen ska kalla till stormöte och presentera planen för de som vill och berörs och visa upp planen på en offentlig plats. Eftersom att det är ett så stort projekt som berör så många kanske 30 år in framtiden så har projektgruppen jobbat mer med kommunikation än vanligt.
De har haft fokusgrupper med polisen, kvinnojourer, skolor och experter innan förslaget blev klart och nu under samrådet så jobbar de uppsökande. Två grupper de satsat extra på är pendlare och de framtida användarna – de unga.