På torsdagen fattade regeringen beslut om att utreda lärarutbildningen. Syftet är att öka kvaliteten och möjliggöra för fler att bli lärare.
Ett problem med dagens utbildning, menar Liberalerna som drivit på frågan, är att utbildningen anses för teoretisk.
24-åriga Linnéa Sipinen som läser till grundskolelärare från förskoleklass till och med årskurs tre, är på väg ut på fältstudier när SVT pratar med henne.
Hon har hittills gjort hälften av de totalt 20 veckor praktik som ryms i hennes utbildning.
– Det är jätteviktigt att vara ute i skolorna. Men det är när det krockar med kurser, litteratur och teori och tillfällen i skolan där läraren samtidigt ska bedöma en som det kan bli väl mycket, säger hon och poängterar vikten av balans och harmoni mellan teori och praktik.
Håller du med om att utbildningen borde vara mer förankrad ute i verkligheten?
– Man testade ju på MDH med en årskull som varvade teori med praktik varje vecka. Några dagar studier och några dagar ute i skolan. De studenterna blev alldeles sönderstressade, berättar hon.
Hon tror det är bra att lärarutbildningen ses över.
– Det är väl alltid bra att se över och utvärdera saker och ting, så jobbar ju vi lärare hela tiden, skrattar hon.
Är det något särskilt du tycker man borde titta på?
– Just vår utbildning är ju, förutom att vi blir lärare också forskarförberedande. Ibland kan jag tycka att det ligger lite för mycket fokus mot forskningen istället för mot lärardelen, säger hon.