Tanken med läsprojektet är att eleverna ska få ägna sig mer åt läsning under skoltid, och i förlängningen få ett bättre flyt i läsningen samt ökad läsförståelse.
– Vi ser att barn läser allt mindre hemma och att vi under skoltid måste öka läsningen mer. Vi har försökt anpassa innehållet i böckerna individuellt efter intresse, så att det också blir roligt att läsa, säger Katarina Forsman.
Diskuterar svåra ord
Varje måndag har eleverna gått iväg i mindre grupper och läst för en vuxen och för varandra. De har pratat om svåra ord och fått med sig i läxa att läsa ett visst antal sidor som de sedan går igenom i grupperna.
– Det vi framförallt sett i vår utvärdering är att barnen själva tycker att det är roligt att läsa. De tycker framförallt att det är en mysig stund och de lär sig saker, säger Katarina Forsman.
Hon berättar att projektet också ökat läsflytet bland flera av barnen. Även om det är för tidigt att säga exakt vad det gett för resultat, är Katarina Forsman övertygad om att det kommer bli ett lyckat projekt.
Läsning hemma viktigt
Katarina Forsman säger att intresset för läsning minskar ju äldre eleverna blir, och att det därför är viktigt att man både i skolan och hemma uppmuntrar till läsning. Därför får eleverna, som en del av läsprojektet, med sig en bok hem över julledigheten.
– Vi tänker att om vi kan ge dem det här i bagaget kanske de tar med det hem så att läsning faller sig naturligt. Varje år på föräldramöten lyfter vi hur viktigt det är med läsning. Genom det här projektet kan vi dessutom säkerställa att alla faktiskt är med eftersom det sker under skoltid, säger Katarina Forsman och fortsätter:
– Man ser ju hur läsning berikar vårt språk, och man är trots allt inte färdiglärd med intag av nya ord förrän man är i 18-årsåldern – så fortsätt läs.
Läsprojektet fortsätter även under vårterminen 2017.