Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör fysioterapeuten Linnéa Kärdevik berätta om varför hon ville jobba på en skola och se när hon träffar eleven Sadaq Abbas Nur. Foto: Caroline Slotte/SVT

Linnéa om att jobba som fysioterapeut på skola: ”Stor förändring kring hur eleverna pratar om sin kropp”

Publicerad

Extra idrott, öppen mottagning och screening av elevernas motorik är några saker som ingår i Linnéa Kärdeviks jobb. Sedan 2019 har hon jobbat på två skolor i Köpings kommun som fysioterapeut och under den tiden har hon märkt av en positiv förändring. 

– Från att jag började tills nu har det skett stor förändring kring hur eleverna pratar om sin kropp, säger hon. 

Tröskeln för att gå och prata med Linnéa Kärdevik är låg menar hon och ofta är det elever som knackar på och har funderingar kring värk i kroppen eller bara vill prata. 

– För en vuxen person är det lätt att förstå varför man får till exempel träningsvärk, men för en elev blir det mycket oro och ångest. Tidigare har eleverna kanske inte frågat eller inte vetat vem de ska fråga, men nu kommer de till mig med dessa funderingar, säger hon. 

Förutom att ha öppen mottagning deltar Linnéa Kärdevik även på idrottslektionerna och stöttar upp idrottsläraren. Vid de tillfällena kan hon fokusera på att kolla elevernas motorik eller ge tid till elever som inte deltar på lektionen. 

– När elever inte deltar på idrottslektionen finns det oftast en bakomliggande orsak. Då hjälper jag idrottsläraren att ta reda på vad det är. Man kanske skyller på att man har ont i en fot, men egentligen handlar det om något helt annat.

Se mer i videon ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer