Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Hör rektorerna Gun-Marie Persson och Johan Hallberg berätta mer om varför de valde att anställa en fysioterapeut och vilken skillnad det gjort på skolan. Foto: Caroline Slotte/SVT

Malmaskolan i Kolsva anställde fysioterapeut – gav positiva effekter

Uppdaterad
Publicerad

Idén om att anställa en fysioterapeut kom när rektorerna på Malmaskolan i Kolsva hörde att det gett positiv effekt på en skola i Norge. Skolan fick statliga medel från Köpings kommun och 2019 började en fysioterapeut jobba på skolan. Det började som ett test, men blev snabbt en fast tjänst.

De positiva effekterna av att ha en fysioterapeut är många, enligt rektorerna Gun-Marie Persson och Johan Hallberg. 

– Vi har sökt aktivt efter att utveckla rollerna inom elevhälsan och när vi anställde en fysioterapeut ville vi se effekter kring hur eleverna mår och det har vi sett, säger Johan Hallberg. 

– Hon har förändrat elevernas syn på frukost, hur viktigt det är att röra sig med lek och vi ser förändringarna i eleverna, fyller Gun-Marie Persson i. 

Fysioterapeuten jobbar främst på Malmaskolan, men är även ibland på Odensviskolan i Köpings kommun. Huvuduppdraget består av att följa elevernas hälsa och utveckling. Det genom att bland annat delta på idrottslektioner, göra screeningtest i förskoleklass och kolla på motoriken, hålla föreläsningar om sunda levnadsvanor och hålla extra idrottslektioner.

Hör rektorerna berätta mer om varför de valde att anställa en fysioterapeut och vilken skillnad det gjort på skolan i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer