Foto: TT, SVT

Marknadsförde julbord med naken kvinna – fälls

Uppdaterad
Publicerad

En naken kvinna i ett badkar fullt av humrar – så marknadsförde Kajplats 9 i Västerås sitt skaldjursjulbord. Nu fälls reklamen för könsdiskriminering.

Det är organisationen Svensk Kvinnolobby som har anmält reklamen, som de anser är osmaklig och sexistisk. ”Kvinnan används som blickfång” skriver de i sin anmälan.

De var inte ensamma om att anmäla annonsen, som publicerades i Västerås tidning innan jul.

När restaurangen fick möjlighet att yttra sig förklarade de att tanken med reklamen var att visa vardagssituationer där vanliga handlingar ersätts med skaldjur – inte att anspela på sex. De lyfter fram att fotografen har använt sin egen flickvän som modell, och de anser att hon ser avslappnad ut. ”Det är mer hud i vilken klädkatalog som helst”, skriver Kajplats 9.

Oklar koppling till produkten

Reklamombudsmannen bedömer dock att annonsen bryter mot den Internationella handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation, eftersom framställningen av kvinnan inte anses ha någon koppling till den marknadsförda produkten – skaldjursjulbord – något som anses vara kränkande för kvinnor i allmänhet. ”Kvinnan, genom sin avsaknad av klädsel, pose och miljö framställs som ett sexobjekt”, skriver Reklamombudsmannen i sin dom.

Kommer inte att överklaga

Kajplats 9 skriver i ett mail till SVT Nyheter Västmanland att de inte har för avsikt att överklaga Reklamombudsmannens fällning.

– Vi tyckte idén var rolig och att bilden var fin, men vi har lärt oss vår läxa och ber givetvis om ursäkt till de som anser att den har väckt anstöt då det inte var tanken, skriver Johan Sjöqvist på Kajplats 9.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.