Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det är som att riva upp ett gammalt hus, man hittar allt möjligt”. I klippet berättar Alstoms vd Maria Signal Martebo om arbetet och vad som kan dyka upp när man renoverar en tunnelbanevagn. Foto: Magnus Esser Bengtsson

Nu rullar sista tunnelbanevagnen från Västerås – oväntat fynd under renoveringen

Publicerad

Under sju år har Alstom renoverat 270 vagnar till Stockholms tunnelbana. Under tisdagen avslutades projektet.

– Det har gått som på räls och jag känner mig så stolt, säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom Transport Sverige AB.

Projektet att modernisera tunnelbanevagnarna startade 2017 och har sysselsatt 110 montörer, 25 ingenjörer och ett antal lokala underleverantörer i Västerås.

Vad händer med jobben?

Kollektivtrafik

– Vi har en mycket god orderingång så det kommer att finnas mycket att göra även framöver, säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom Transport Sverige AB.

Nya säten och fler kameror i tunnelbanan

Uppgraderingen av tunnelbanevagnarna, som är av modellen C20, innebär bland annat nya informationsskärmar, upprustade säten, fler kameror och fler stänger att hålla sig i.

”Man hittar allt möjligt”. I klippet berättar Alstoms vd Maria Signal Martebo om arbetet och dolda fynd som dök upp under renoveringen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kollektivtrafik

Mer i ämnet