Bostadsbolagets gamla (nedre) och nya grafiska profil. Bytet beräknas ha kostat omkring 500 000 kronor. Foto: SVT/Hallstahem

Nya profilen ska stärka Hallstahem: ”En nödvändig investering”

Uppdaterad
Publicerad

Drygt en halv miljon kronor uppskattas det ha kostat för kommunala Hallstahem att byta logo och grafisk profil. Ett byte som enligt kommunikationschefen ska stärka varumärket och göra att man når målen i affärsplanen.

– Det var dags för ett lyft, en nödvändig investering i oss själva, säger hon.

Sen en tid tillbaka syns kommunala bostadsbolagets nya logo och grafiska profil runtom i kommunen. Det är drygt 12 år sedan man bytte sist.

Men är det ekonomiskt försvarbart att lägga en halv miljon kronor på det här istället på att få till nya lägenheter eller att satsa i era befintliga bostadsområden?

– Det är ju en noga avvägning vi gjort, att det är en nödvändighet för att stärka vårt varumärke. Det här kommer att få Hallstahem att må bättre rent affärsmässigt och det har ju även vi med i vårt ägardirektiv, säger Lina Andersson, marknads- och kommunikationschef.

– Det här ger oss nya och större möjligheter i vår kommunikation, att synas och ta vår plats.

Genom att göra mycket av arbetet inom det egna företaget istället för att lägga ut det på externa konsulter eller byråer har man kunnat hålla kostnaderna för profilbytet nere, säger hon.

Marknadsförare om prislappen

SVT har varit i kontakt med en person som varit involverad i flera liknande projekt under sina år på marknadsföringsbyrå. Utan att vara direkt insatt i detaljerna är hennes spontana reaktion på Hallstahems prislapp att:

– Eftersom de också lyckats genomföra mycket med de pengarna tycker jag det låter som de lyckats hålla kostnaderna nere, säger hon.

Så användes pengarna:

Mellan 100 000 och 150 000 kronor lades på en extern byrå som tog fram förslag till en ny profil.

Cirka 225 000 kronor har lagts på byte av skyltar, profiliering av bilar, trycksaker samt att fräscha upp företagets webb.

Cirka 225 000 kronor läggs på kläder till personalen.

Källa: Hallstahem

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.