Det rullar mer än 200.000 fyrhjulingar i Sverige. På vägen, i skogen och i jordbruket. Men vad många inte vet är att det i grunden är förbjudet att köra med motordrivna fordon i terrängen enligt lagen om terrängkörning.
– I grunden är faktiskt all terrängkörning med motorfordon förbjuden. Men det finns undantag, säger Barbro Ottestam som är inspektör vid trafikpolisen i Västmanland.
Hårt reglerat
Undantagen är fordon som används i skogs- och jordbruk eller av räddningstjänst och vid sjuktransporter. De är även tillåtna för att forsla fällt vilt ur skogen i samband med jakt. Det går att söka dispens från förbudet men då måste särskilda skäl anges i ansökan till länsstyrelsen.
Philip Polfjärd-Larsson är en van fyrhjulingsförare. För honom är det ett smidigt hjälpmedel under jakten och när han lägger ut åtlar. Och just fyrhjulingar har blivit ett populärt fordon vare sig det gäller att ta sig fram på vägen eller vid sidan av. Men samtidigt är kunskapen om var man får köra begränsad.
– Alla lyder ju under terrängkörningslagen och den är ju väldigt hårt reglerad. Inte ens markägare får ju köra på sin egen mark för skoj skull.
Markägare drabbas
Terräng är all mark som inte är vägar eller bebyggd mark. Ändå drabbas markägare av sönderkörd skogs- och åkermark i allt större utsträckning.
– Vi har märkt en ökning. Mest av att vi får fler samtal om att folk åker omkring där de inte borde köra, säger Barbro Ottestam.
– Det kan bli skador på till exempel plantor och rötter. Marken rivs upp. Det är inte alls bra. Ofta är det någon eller några som börjar att köra på ett ställe. Till slut är det flera på samma ställe och då blir det riktigt stora skador, säger Philip Polfjärd-Larsson.