Den utan sjukdomssymptom som har frågor om coronaviruset uppmanas använda nationella informationsnumret 113 13 istället för att ringa 1177, berättar Maria Tiston. Foto: SVT/arkiv

Ringa 1177 eller 113 13? Så får du bäst svar om coronaviruset

Uppdaterad
Publicerad

Trycket på telefonerna hos 1177 är just nu hårt. Många av samtalen i Västmanland de senaste dagarna har kommit från personer vars arbetsgivare bett dem stanna hemma och ringa Vårdguiden.

– Det är även de som varken har symptom eller varit utomlands i områden med smitta, berättar verksamhetschef Maria Tiston.

Oro och frågor kring coronaviruset har gjort att samtalen till Vårdguiden 1177 i Västmanland uppskattningsvis ökat med uppåt 30 procent de senaste två veckorna.

Men många av samtalen hamnar fel och kan därmed vara belastande. Sjuksköterskorna via 1177 på telefon koncentrerar sig på att hjälpa personer som är sjuka, har symptom och med medicinska frågor.

– Den som varit i något av de smittade områdena, eller haft någon form av beröringskontakt med någon annan som varit där och som HAR symptom som luftvägssymptom, hosta eller feber, ska ringa 1177, säger Maria Tiston.

Den som inte har några sjukdomssymptom men ändå har frågor om coronaviruset uppmanas däremot att ringa det nationella informationsnumret 113 13.

Tjänsten är tillgänglig dygnet runt under årets alla dagar.

Folkhälsomyndighetens hemsida finns också samlad information, lägesuppdatering om spridningen och vanliga frågor och svar.

3 frågor 1177-sköterskan kommer att ställa när du ringer om coronaviruset:

1. Symptom

Vad har du för symptom?

2. Geografi

Var har du varit?

3. Tid

Hur längesedan var du där? (Inkubationstiden för coronavirus är 2-14 dagar.)

Källa: 1177 Vårdguiden på telefon i Västmanland

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.