Foto: SVT

Framtidens p-hus – mer än bara parkering

Uppdaterad
Publicerad

Missnöje sprids lätt via sociala medier. Men Västerås stads mål att bygga åtta parkeringshus ligger fast.

Klippan är en mycket central plats i Västerås stadskärna. Området är nu parkering på gatuplan samt ett mindre garage under jord. Ett stort antal planer har funnits sedan länge för att bebygga Klippan med bostäder men det skulle troligen medföra att runt 150 bilplatser försvinner.

– Varje gång vi tar upp frågan om parkering på Klippan så får vi nej, säger Elisabeth Unell, moderat oppositionsråd.

– Om man bygger bostäder utan att kompensera för parkering försvinner 150 bilplatser. Det är väldigt många i ett city som behöver parkering, säger Unell.

– Många detaljplaner har överklagats och pausats eller lagts ner, säger Anders Holmberg, västeråsarkitekt.

– Det är mycket lättare att protestera i dag. Grupper bildas på sociala medier och får många gånger respons.

Av totalt åtta p-hus är det helt klart att tre blir byggda och ett av dessa är redan byggt. Om de fem resterande parkeringshusen verkligen kommer att uppföras är svårt att säga. Detaljplanarbetet rullar i alla fall på.

– Men man måste kunna komma till city på ett lätt och bekvämt sätt oavsett vilket transportmedel man väljer, säger Elisabeth Unell.

Fakta om p-husen

P-huset Däcket på Öster Mälarstrand är helt klart.

Ett till är under uppförande på Öster Mälarstrand.

På Oxbacken är ett p-hus detaljplanerat och är ute på remiss.

Utöver dessa tre finns fem föreslagna (alltså inte detaljplanerade) p-hus: Kopparlunden, Ängsgärdet, Mälarporten och två hus i Sätra.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.