Foto: Fredrik Björkholm / SVT

Så ska tågförseningarna minska

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen diskuterades den framtida tågtrafiken.

Isabel Dellacasa Lindberg, vice ordförande i TIM pendlarförening, mötte idag riksdagsledamot Pia Nilsson (S) och pratade om hur den framtida tågtrafiken ska fungera på ett bra sätt. Pia Nilsson är också gruppledare för S i riksdagens trafikutskott.

Och en sak var de eniga om – det krävs krafttag. För problemen, de är många.

– Man vet inte riktigt när man kommer till jobbet, om tåget ska gå i tid eller inte, för det kan hända i stort sett vad som helst; att det saknas personal ombord eller så har det blivit något signalfel och elfel, säger Isabel Dellacasa Lindberg, vice ordförande TIM pendlarförening.

Slitet tågnät

Sveriges tågnät är överlag gammalt och slitet och det skapar problem. Och de som drabbas i slutänden är pendlarna som vid det här laget är ett luttrat släkte. Nu lyssnar politiken på kritiken från de som lever med tågtrafiken varje dag. För en sak är dom rörande överens om – det måste bli stora förbättringar.

– I regeringen satsar vi för 2015 620 miljoner kronor på järnvägsunderhåll och från 2016 och framåt 1,24 miljarder kronor per år, vilket är en ansenlig summa som måste in i järnvägssystemet som underhållsinsatser, säger Pia Nilsson (S), riksdagsledamot från Västmanland och gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagens trafikutskott.

Men parallellt med det långsiktiga arbetet så måste något göras på kort sikt. Snart kommer en vinter med allt vad det innebär. För pendlarna handlar det om snabba lösningar för en fungerande vardag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.