Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Foto: Johan Borehed/SVT

Social matlagning på menyn för personer med funktionsnedsättning

Uppdaterad
Publicerad

Två gånger i månaden träffas Annika Öhrn och andra medlemmar i FUB Västerås för att lära sig göra enkla måltider efter recept. Kunskapen tar de sedan med sig för att själva kunna laga mer bra mat i vardagen.

– Jag tänkte jag skulle komma igång igen. Jag tycker ju om att laga mat, säger Annika.

Matlagningskurserna har startat efter önskemål från medlemmarna själva.

– Vi har även upptäckt att egen matlagning har försvunnit på särskilda boenden, där det mest är personalen som lagar. Om man har förmåga att laga själv finns det ingen anledning till att inte få göra det. Det ger också en känsla av att man kan och är duktig, säger Margaretha Hallner, ordförande för FUB i Västmanland.

I hemkunskapssalen på Lidmanska gymnasiet ligger recepten laddade på bänkarna och i dag är det korv stroganoff som står på menyn. Matlagningsstationerna leds av kocken Anna Karlsson, med hjälp av Mia Lassen. Deltagarna delas upp i team, där vi får följa med Annika Öhrn, som direkt får fina komplimanger för sin teknik från Anna Karlsson.

– Jag tror nog att du får komma till mig och jobba lite!

Matlagningen har fått stå åt sidan ett tag för Annika Öhrn, men målet är att komma igång igen, där kurserna hos FUB kan vara en bra kick-off i köket – men kanske också i livet.

– Jag har inte så mycket kompisar annars. Det är mycket därför jag är här, säger Annika.

Tuffare ekonomiskt med inflationen

Att få hyra och utgifter att gå ihop är tufft för många i dagens läge, men slår extra hårt mot de som är i störst behov av stöd. Att då få kunskap att laga sin egen mat med enkla medel, och även med prisvärda ingredienser, är bra att kunna ha med sig i bakfickan framåt.

I klippet är SVT med Annika från korvskivningen till en färdig stroganoff vid middagsbordet.

Det här är intellektuell funktionsnedsättning

Den som har intellektuell funktionsnedsättning har svårare att förstå och behöver mer tid för att lära sig och för att minnas. En del saker lär man sig aldrig.

På andra sätt är man som alla andra. Barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning gläds, gråter, älskar och blir arga, precis som alla andra.

Det finns olika grader av intellektuell funktionsnedsättning.

Ungefär 1 procent av alla barn och vuxna i Sverige har intellektuell funktionsnedsättning. Det betyder att 1 av 100 personer har en intellektuell funktionsnedsättning. En ganska stor grupp är personer som har Downs syndrom, men det finns också andra orsaker till intellektuell funktionsnedsättning.

Källa: FUB (För barn, unga och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.