Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Jag behöver kliva fram och berätta hur det varit för oss i hopp om förändring. Även barn som min son har rätt till utbildning” säger föräldern Tea. Foto: Caroline Slotte/SVT

Teas son placerades på Ågärdsskolan – fick ingen lärarledd undervisning på fyra år

Uppdaterad
Publicerad
Teas son är idag tio år och kan varken läsa eller skriva. På Nyckelbergsskolan gick hennes son under fyra års tid utan att få undervisning av någon lärare.
– Han har blivit traumatiserad av alla år med misslyckanden, berättar hon.

Till en början fick sonen en elevassistent som var med i klassrummet på Nyckelbergsskolan och hjälpte honom i olika situationer. När det inte fungerade placerades han i ett litet klassrum inne i det stora klassrummet, vilket inte heller fungerade. 

Teas son har svår adhd och autism och är därför känslig mot dofter, ljus och intryck, vilket gör att han får utåtagerande utbrott. Det gjorde att man valde att placera honom på Ågärdsskolan där studiemiljön är avskalad.

Ingen kompetent personal

Den såkallade Ågärdsskolan är i praktiken lokaler som alla grundskolor i Köping kan använda för enskild undervisning. Men i denna lokal befann sig aldrig några lärare, bara elevassistenter.

– Jag antar det lilla skolmaterial som förekom hade elevassistenterna fått av klassläraren. Under de åren som min son var där hade han inga lärarledda lektioner, berättar Tea.

Utöver att hennes son inte fick den undervisningen som han har rätt till enligt lag, fanns inte heller någon kompetens hos elevassistenterna att assistera ett barn som har neuropsykiatriska diagnoser.

– Jag lämnade en lugn pojke som såg framemot en dag i skolan. Sen kunde det gå allt från tio minuter till en timme innan skolan ringde och sa att de inte kunde hantera honom. Så jag fick åka och hämta honom, berättar Tea.

Upp till Skolinspektionen

Nu i efterhand hade hon önskat att skolan sökt hjälp hos personer med kompetens eller andra skolor.

– Jag behöver kliva fram och berätta hur det varit för oss i hopp om förändring. Även barn som min son har rätt till utbildning, säger hon.

Pär Ellmin, som är grundskolechef i Köping, kan inte svara på varför Teas son inte fick någon undervisning.

– Jag kan som sagt inte uttala mig om det har varit så eller inte, eftersom jag började här i augusti. Om det har pågått under flera år kan ju ingen se det som något lyckat. Men jag kan inte säga huruvida någon gjort fel eller inte, det är upp till Skolinspektionen att bedömma.

I klippet berättar Tea om hur sonens dagar på Ågärdsskolan kunde se ut eftersom han inte fick någon undervisning.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer