– På ett lekfullt och vardagsnära sätt ska förskolorna börja lägga grunden för utvecklingen av barnens digitala kompetens, förklarar Lena Lyckeståhl. Foto: SVT

Två år efter kravet på källkritik i förskolan – olika hur långt arbetet kommit

Uppdaterad
Publicerad

Det finns skillnader i hur aktivt olika förskolor arbetar med källkritik, det konstaterar Skolverket. Sedan kravet skrevs in i förskolans läroplan för snart två år sedan har förskolorna kommit olika långt.

– Digital kompetens är i grunden en demokratifråga och en likvärdighetsfråga, säger Lena Lyckeståhl, utbildningsråd på Skolverket.

Den 1 juli 2019 trädde en reviderad läroplan i kraft. Då skrevs det för första gången in i förskolans läroplan om källkritik och digital kompetens. Man ska jobba för att ge barnen möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt till digital teknik, förklarar Lena Lyckeståhl.

Signalerna till Skolverket är att det bland annat kan bero på hur arbetet med digitala verktyg såg ut innan och på engagemang hos enskilda pedagoger hur långt olika förskolor kommit.

Bjurhovdasmyckets förskola i Västerås tillhör dem som kommit långt.

”Kan utbyta erfarenheter”

Skolinspektionen som har tillsynsansvar för de kommunala förskolorna uppger för SVT Nyheter Västmanland att de inte gjort någon och heller inte planerar någon granskning av hur förskolorna jobbar med källkritik.

– Att förskolorna befinner sig lite olika i processen är helt okej. Här kan ju också olika förskolor behöva utbyta erfarenheter med varandra, menar Lena Lyckeståhl på Skolverket. Hör henne i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.