Illustrationsbild. Foto: JESSICA GOW / TT

Fler niondeklassare känner sig otrygga enligt Skolinspektionens rapport

Uppdaterad
Publicerad

Under tio år har Skolinspektionen granskat hur elever och lärare upplever bland annat trygghet och studiero i skolan. Resultatet, som kom i dag, visar stora skillnader mellan olika skolor. En tydlig trend är dock att färre elever känner sig trygga i skolan.

– Det är positivt att det är så stabilt över tid. Men när det gäller elever som inte delar den positiva upplevelsen så tycker jag att det är väldigt allvarligt för det motsvarar väldigt många elever, säger Anna Sellin, avdelningschef hos Skolinspektionen.

Den svenska skolan är överlag en trygg plats för barn och ungdomar. Men de senaste tio åren märks en negativ trend i Skolinspektionens årliga undersökning när det kommer till studiero och trygghet, vilket oroar myndigheten.

Gäller både lärare och elever

Både lärare och elever känner enligt undersökningen att tryggheten har minskat. Förra året uppgav till exempel i snitt 8 av 10 elever i årskurs nio att de känner sig trygga i skolan. I tidigare mätningar var det fler. Hela 9 av 10 elever kände sig trygga 2010. Färre upplever också att lärare ingriper om någon elev trakasseras.

Samtidigt får lärare i dag lägga mer tid på att upprätthålla ordningen i klassrummen, förra året uppgav var tredje lärare att en stor del av undervisningstiden går åt till att hålla ordning. 2012 var det bara var fjärde lärare. Och det oroar Skolinspektionen.

– Det vi har sett kring trygghet och studiero tycker vi är lite oroväckande och tycker att det är viktigt att jobba med för att komma upp på en högre nivå igen, säger Anna Sellin, avdelningschef hos Skolinspektionen.

Stora skillnader mellan skolor

Mellan 2010 och 2020 har Skolinspektionen samlat in svar från samtliga svenska skolor. Undersökningen som gjorts två gånger per år utgår från totalt närmare 2,5 miljoner svar från elever, lärare och föräldrar till barn i 5:an, 9:an och andra året i gymnasiet.

Det finns också stora skillnader mellan upplevelsen på olika skolor i Sverige. Men inget tydligt mönster, enligt myndigheten.

– När vi ser att vissa skolor inte riktigt uppfyller sitt uppdrag i de här delarna så är det dit vi vill åka och göra en inspektion för att vi där ser att vi kan göra nytta för eleverna, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.