Enligt Maria Stockhaus har regeringen legat på latsidan med nya stödåtgärder den senaste tiden, det gäller inte minst företagsstöd där nya åtgärder lyst med sin fånvaro.
– De har inte kommit med något nytt överhuvudtaget. Det känns som om regeringen har gått på semester, säger hon.
Maria Stockhaus säger vidare att många av regeringens företagsstöd under coronakrisen varit sena, men också främst riktade mot större aktiebolag och inte små egenföretagare.
– Stödet behöver anpassas till småföretagare. Bland annat bör lön räknas som en fast kostnad och egenföretagare bör ges större möjlighet till a-kassa.
Inga nya stödåtgärder förrän till hösten
Coronapandemin har slagit hårt mot taxibranschen som under våren tappat mellan 80 och 90 procent av sina intäkter.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) utesluter inte nya åtgärder till stöd för taxibranschen, men vill inte lova något förrän tidigast till hösten då regeringen lägger fram sin budget.
Liksom Maria Stockhaus anser Vänsterpartiets Jens Holm, ordförande för trafikutskottet, att regeringen borde ta tag i problemet omgående.
– Vi ska komma ihåg att för varje vecka så går taxibolag i konkurs och det blir svårt för dem att komma tillbaka till hösten. Åtgärderna behövs nu, säger han.
SD: En katastrof för hela samhället
Jens Holm befarar även att den rådande situationen kan leda till att marknaden för svarttaxi växer.
– Det finns inom taxibranschen en stor svart verksamhet där det inte betalas skatt eller schyssta löner. De får en konkurrensfördel i en sådan här situation, säger han.
Enligt Sverigedemokraterna kan konsekvenserna av ett uteblivit stöd till taxibranschen få stora konsekvenser redan i höst.
– Taxibolagen behövs för att samhället ska går runt. Försvinner de är det en katastrof för företagandet i stort samt för landsbygden. Vem ska utföra färdtjänst och skolskjuts i höst om de försvinner? säger Thomas Morell, yrkestrafikpolitisk talesperson för SD.