Svenskarnas förtroende för Facebook rasar

Publicerad

Förtroendet för Facebook sjunker kraftigt. Mer än varannan svensk, 54 procent, säger sig nu ha ganska eller
mycket lågt förtroende för Facebook enligt en ny undersökning från Novus.

Skandalen kring hur marknadsföringsföretaget Cambridge Analytica, med hjälp av Facebook, fått tillgång till

50 miljoner användare, har påverkat, enligt Novus vd, Torbjörn Sjöström.  

– Självklart drar det ner förtroendet om Facebook kan hamna i orätta händer, säger Torbjörn Sjöström.

Undersökningen visar också att var tredje svensk kan komma att ändra sitt beetende på sociala medier. Det kan handla om att dela mindre information eller att sluta göra frågesporter och personlighetstester på Facebook.

Ungefär var tredje svensk har även funderat på att lämna Facebook helt, men väldigt få kommer till kritan och raderar sitt konto.

OM UNDERSÖKNINGEN:

Visa

Undersökningen genomfördes som en webbundersökning i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel med 1 004 intervjuer på ett riksrepresentativt urval under perioden 22-26 mars 2018. Svarsfrekvensen var 58 procent.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

CAMBRIDGE ANALYTICA OCH FACEBOOK - teckenspråk

Mer i ämnet