Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Johan Kuylenstierna från klimatpolitiska rådet säger att klimatomställningen inte är enkel. Till höger skördas det som ska bli palmolja. Foto: SVT

Regeringens ”game changer” för klimatet kan bli en miljöfälla

Uppdaterad
Publicerad

Närmare hälften av den biodiesel som säljs i Sverige består av restprodukter från palmolja, så kallad PFAD, och ren palmolja. Nu kommer det bli betydligt mer av den varan i svenska bilar och lastbilar efter regeringens kraftigt skärpta krav på att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel, så kallad reduktionsplikt

– Biodrivmedel är en del av problematiken kring palmolja. Man hugger ner skogar och ökar odlingsarealerna, säger Johan Kuylenstierna, ordförande i Klimatpolitiska rådet.

Klimatpolitiska rådet, som har till uppgift att utvärdera regeringens klimatpolitik, pekar ut reduktionsplikten som ett mycket effektivt styrmedel för att minska utsläppen, men varnar också för att Sverige riskerar att göra sig beroende av stora mängder importerad råvara med tveksam hållbarhet.

– Vi arbetar i en global marknad och så länge råvaran är billigare i andra länder så kommer vi fortsatt att importera, säger Kuylenstierna.

Nya reduktionsplikten: Inom en tioårsperiod ska andelen biodrivmedel i diesel succesivt höjas från dagens krav på 21 procent till 66 procent år 2030, andelen i bensin ska öka från 4,2 till 28 procent. Foto: SVT

Miljöpartiets språkrör Per Bolund ser den skärpta reduktionsplikten som en “game changer för klimatet” och hoppas att beskedet ska stimulera investeringar i produktion av svenskt biodrivmedel tillverkad med svenska råvaror. Det kommande lagförslaget ska dessutom innehålla skärpta hållbarhetskrav vilket kommer att gynna svensk produktion enligt Per Bolund.

– Vi ser inte att palmolja är en del av ett hållbart transportsystem, säger Per Bolund.

Men trots att Miljöpartiet säger sig vara mot palmolja är det inte säkert att hållbarhetskraven kommer att innehålla ett förbud mot PFAD och palmolja.

– Jag kan garantera att det kommer hållbarhetskrav, säger Bolund.

Men kan du säga vilka?

– Det är ett arbete som pågår, en förhandling mellan regeringen och samarbetspartierna, avslutar Bolund.

HVO är i dagsläget det biodrivmedel som används överlägset mest inom transportsektorn i Sverige eftersom det till stor del kan ersätta fossil diesel.

44 procent av innehållet i den HVO som såldes i Sverige 2019 består av biprodukter från palmolja, PFAD, eller ren palmolja.

2019 infördes nya krav på spårbarhet av råvaran. Palmoljan som används är certifierad enligt EUs regler för förnybara drivmedel.

Trots skärpta hållbarhetskrav är PFAD och palmoljan omstridd då en kraftigt ökad efterfrågan riskerar att driva på risken för skogsskövling och konkurrens om odlingsarealer för matproduktion enligt bland andra Klimatpolitiska rådet.

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer som Circle K, OKQ8 och Shell måste öka inblandningen av biodrivmedel i diesel och bensin kraftigt fram till 2030.

Den nya lagen väntas träda i kraft tidigast juni 2021 och är en överenskommelse mellan regeringen och samarbetspartierna.

Källa: Energimyndigheten, Regeringen och Klimatpolitiska rådets rapport 2019.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer