Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén. Foto: SVT

SAS går med vinst för första gången sedan 2019

Uppdaterad
Publicerad

Nästan sju miljoner människor reste med SAS under perioden maj till juli och för första gången sedan 2019 gick flygbolaget med vinst.

Men enligt SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén är problemen långt ifrån över.

Vinsten på 457 miljoner kronor maj till juli kan jämföras med den förlust på två miljarder kronor som bolaget gjorde under samma period ifjol. Antalet resenärer uppgick till nästan sju miljoner, det högsta antalet sedan före pandemin.

– Det är ett symboliskt resultat, en vändpunkt och en viktig signal, säger vd Anko van der Werff.

De positiva nyheterna fick SAS-aktien att lyfta 21 procent vid börsöppning för att sedan falla tillbaka.

Desperat pengabehov

Samtidigt lyfter Anko van der Werff den försvagade kronan som ett problem för SAS som ett delvis svenskt företag. En annan utmaning för flygbranschen är det stigande oljepriset, vilket i sin tur ökar kostnaderna för flygbränsle.

SVT:s ekonomikommentator Alexander bedömer dock att SAS har fler bekymmer.

– För det första måste flygbolaget få in nya pengar. Hitta någon som tror på bolaget tillräckligt mycket för att riskera 10 miljarder i nya pengar till SAS.

Deadline för kapitalanskaffningen är i september, enligt den process om konkursskydd som SAS bedriver i USA. Om man inte lyckas med det, så riskerar den ”Chapter 11”-processen att avslutas och då är det fritt fram i USA att ansöka om att sätta bolaget i konkurs.

Han pekar också på att SAS måste få ned sina kostnader ytterligare, bland annat genom att förhandla sig till billigare hyra av flygplan och, troligen, försämra villkoren för de anställda ytterligare.

Långsiktig utmaning

Den långsiktiga utmaningen för SAS är enligt Norén dock att bli det flygbolag som resenärerna väljer:

– Vad vill man vara för slags flygbolag egentligen? Man kommer aldrig bli billigast. Punktligast? Då har man jobb kvar att göra. Grönast? Kostar i början, så inget för den som tigger nya pengar. Men nödvändigt om man ska vara relevant på sikt.

I det korta perspektivet måste SAS undvika att folk ställer sig frågan: vågar jag boka en biljett med SAS med avgång nästa år? Hur stor är risken att bolaget gått i konkurs innan det är dags för take-off?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.