Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– För personbilsmarknaden är detta ett dråpslag, säger Emmi Antonsson på branschorganisationen Mobility Sweden. Miljöpartiets Per Bolund kallar den slopade miljöbilspremien ”ett slag i magen på alla familjer som vill minska sitt klimatavtryck”. Foto: Pressbild Mobility Sweden/TT

Skarpa kritiken mot slopandet: ”Dråpslag” och ”Galenskap”

Uppdaterad
Publicerad

Regeringens besked om att klimatbilsbonusen försvinner kom med kort varsel och får nu svidande kritik från branschorganisationen Mobility Sweden, som organiserar tillverkar och importörer av personbilar. Även oppositionen sågar beslutet. 

Regeringen aviserade på måndagen att man slopar klimatbilsbonusen från och med onsdag.

Rykten hade slunkit ut från budgetförhandlingarna om att det skulle kunna komma att krävas förändringar i bonussystemet för att kunna finansiera billigare skatt på bensin och diesel. Branschorganisationen för tillverkare och importörer av fordon Mobility Sweden menar dock att det skedde förvånansvärt snabbt:

Klimatkrisen

– Regeringspartierna hade aviserat inför valet att slopa malus men behålla bonus, alltså tvärtom mot vad de gör nu. Vi har varit tydliga mot regeringen att det behövs långsiktighet i klimatstöden. Nu kommer det här med en dags varsel, utan att de ens pratat med industrin, säger Emmi Antonsson som är kommunikationschef för organisationen.

”Det finns inte fog”

I det pressmeddelande som regeringen skickat ut så står det att ”kostnaden för att äga och köra en klimatbonusbil börjar bli jämförbar med kostnaden för att äga och köra en bensin- eller dieselbil.” Antonsson menar att detta inte stämmer.

– För personbilsmarknaden är detta ett dråpslag. Där har priserna redan gått upp rejält på grund av flera olika faktorer som kriget i Ukraina, höjda råmaterialpriser, högre materialpriser. Det finns inte fog för att säga att en elbil är lika billig, säger Antonsson.

”Förlitar sig på människors goda vilja”

Förutom att färre konsumenter kommer ha råd att köpa elbil menar Antonsson att slopandet även kommer påverka industrin:

– Svenska företag som vill ställa om kommer inte kunna göra det nu när det inte finns några incitament att köpa personbilar men framförallt lätta lastbilar. Det räcker inte att bara bygga ut laddstolpar och förlita sig på människors goda vilja.

”Ett hårt slag i magen”

Beskedet möts av kritik även från politiskt håll:

– Jag tänker att det här är fullständig galenskap man håller på med. Det här leder inte bara till att vi förstör klimatet utan att vi också förstör för industrin som vill ställa om, säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund som får medhåll från Centerpartiet:

– Att göra elbilar tiotusentals kronor dyrare är ett hårt slag i magen på alla som vill vara med i omställningen. Att dessutom öka kostnaderna mitt under pågående klimattoppmöte är verkligen att sticka huvudet i sanden, säger Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet.

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) har via sin pressekreterare meddelat SVT Nyheter att hon inte vill kommentera måndagens besked.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Klimatkrisen

Mer i ämnet