Det faktum att de jobbar med material som andra har ratat, gjorde att Kristinehamns konstmuseum ville föra dem samman. Mellan februari och april pågår Clay Ketters och Michael Johanssons gemensamma utställning Sultans of Salvage, räddningssultanerna.
– Vi lever ju i ett samhälle där vi slänger otroligt mycket saker. Man är hela tiden på jakt efter att ha den allra senaste bilen, senaste telefonen och de senaste kläderna, säger museipedagog Hanna Jonasson.
Hon menar att det ligger i tiden med återvinning och lyfter särskilt fram Michael Johansson, som har samlat på väldigt mycket saker från till exempel loppisar och sammanfört det i sin konst.
Det är också hans imponerande verk som besökaren först möts av i utställningen. En drygt fem meter hög kub som har byggts på plats i konsthallen. Mycket av materialet hittade konstnären i museets lokaler.
– En del saker har vi beställt men väldigt mycket har vi hittat nere i källaren, säger Hanna Jonasson.
Bland den svensk-amerikanske konstnären Clay Ketters verk ingår ett par bilder från hans samling med foton efter orkanen Katrinas framfart i USA. Bilderna är tagna rakt uppifrån på det enda som finns kvar efter katastrofen; husets grund. Typen av golv gör det möjligt att avgöra var badrummen och köket har varit, och på utsidan på en av bilderna syns resterna av vad som skulle kunna ha varit en pool. Allt är jämnat med marken.
Hans övriga verk på utställningen är mer abstrakta. Något undanskymd bakom Michael Johanssons enorma kub finns ett kluster som speglar Clay Ketters utveckling som konstnär under en tjugoårsperiod.
– Han började med gipsväggar och spackel och sådant, och har vidareutvecklat det till abstrakta målningar. Men det är ändå saker som redan finns, säger Hanna Jonasson.
Hon tolkar det som om konstnären vill skicka en signal till betraktaren.
– Kassera inte allt utan spar det ett tag. Det kanske kommer till användning eller blir modernt igen.