Nariman Behravesh, chefsekonom vid konsultbolaget IHS, gör samma analys i en intervju med SVT Forum på plats i Schweiz.
Det värsta bakom oss i Europa
– I Europa finns nu känslan att det värsta ligger bakom oss, men fortfarande finns stora statsskulder och arbetslösheten är oroande hög i Europa, säger Behravesh.
I Davos diskuterades också om euro-ländernas åtstramningsprogram varit för hårda och bidragit till sociala motsättningar och låst fast krisländerna i hög arbetslöshet.
– Det handlar om ”timing”, helt klart måste krisländerna på sikt minska sina skulder och statliga underskott, men det har skett för snabbt, det har skadat ekonomin, för mycket sparades för snabbt, anser Behravesh.
Medelålderskris för Kina och Indien
Vid forumet i Davos har också diskuterats om de tidigare så hyllade tillväxtländerna Kina, Indien, Brasilien m.fl. har hamnat i ”medelålders-kris”.
– Ekonomer talar om medelklass-fällan, de tidiga delarna av ekonomisk utveckling är relativt enkla och kan gå ganska snabbt, med dagens globalisering går det att lyfta människor från direkt nöd och fattigdom till låglönejobb i underleverantörsindustrier. Men sen blir utvecklingen svårare och nu ser vi hur tillväxtsiffrorna planar ut, säger Nariman Behravesh.
– Nu måste tillväxtländerna genomföra interna reformer, förbättra sina interna strukturer. Och länderna har nu olika utmaningar!
– Kina måste reformera sina banker och kreditsystemet som låtit skulder växa utan kontroll i statliga företag. Indien behöver bättre infrastruktur, bättre kommunikationer, bättre utbildningssystem och mer marknadsekonomi så det blir mer inhemska investeringar i Indien.
Långsammare utveckling
Många företag i Sverige har under finans- och bankkrisen varit beroende av att kunna öka exporten till länder som Kina och Indien. Hur påverkar långsammare utveckling där företag i Europa och USA?
- Det är allvarligt, men inte förskräckligt. Ta bilindustrin, fortfarande kommer efterfrågan på bilar att växa i Kina, även om det kommer att gå långsammare än i en del prognoser så vill fler ha bil i Kina, anser chefsekonomen Nariman Behravesh.
Konsultbolaget IHS och Nariman Behravesh har kunder inom bland annat försvars- och flygindustrin, som vill veta ekonomiska utsikter och risker och möjligheter med investeringar i olika länder.