Från demokrati till ”konsultokrati”?

Uppdaterad
Publicerad

PR-branschens inflytande på politik och journalistik ökar. Utbudet i tidningar och tv bygger till stor del på material från lobbyister och PR-konsulter. Inflytandet har tagit sådana proportioner att vissa menar att vår demokrati håller på att förvandlas till en ”konsultokrati”.

PR-konsulterna och lobbyisterna blir allt fler och det finns allt färre granskande journalister. Ena dagen minister andra dagen PR-konsult. Brist på tranparens i PR- och lobbsektorn. Är detta att betrakta som ett demokratiproblem? Så presenteras frågeställningen av moderatorn Ester Pollack.

Professor Sigurd Allern menar att en av orsakerna till den nuvarande situationen är att PR-branschen erbjuder välbetalda jobb samtidigt som åtskillga medieorganisationer sparkar journlister för att rädda sin ekonomi.

Mediedagarna 2015

Ett annat problem är politikers snabba byte till konsultbranschen. Vissa efterfrågar karantänsregler, vilket civilminister Ardalan Shekarabi har tillsatt en utredningen för att titta på möjligheterna.

-Sverige vinner VM i svängdörrar, anser Sigurd Allern.

Medverkande: Sigurd Allern, professor i journalistik vid Oslo universitet och gästprofessor vid Stockholms universitet.

Daniel Suhonen, chefredaktör, debattör och författare

Patrik Westander, VD för PR-byrån Westander.

Moderator: Ester Pollack, medieforskare vid Stockholms universitet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mediedagarna 2015

Mer i ämnet