Kampanjjournalistik – framgångsfaktor eller folklig fälla

Uppdaterad
Publicerad

Med utgångspunkt i den uppmärksammade kampanjen för folkomröstning om trängselskatt i Göteborg anordnade Publicistklubbens Västra krets en debatt om kampanjjournalistikens möjligheter, risker och fällor.

Bakgrunden till seminariet är att GT hade en framgångsrik kampanj för en folkomröstning om trängselskattefrågan i Göteborg, berättar moderatorn Erix Blix.

Chefredaktör Frida Boisen förklarar hur idén uppstod, att GT i en artikelserie skrev om att trängselskatten skulle införas och att reaktionen från läsarna blev ”enorma”.

Mediedagarna 2015

– Många av våra medarbetare har jobbat i över 30 år på tidningen, de hade aldrig varit med om något liknade. Det var mail, det var telefonsamtal hela tiden. Otroligt tryck.  

Hon säger att alla sade samma sak: att Socialdemokraterna gått till val 2010 med löfte om folkomröstning och nu blir det ingen. Får de göra så och finns det ingenting man kan göra?

Med hänvisning till den nya lagen om förstärkt folkinitiativ för att stärka den lokala demokratin startades kampanjen, berättar Frida Boisen.

Medverkande: Frida Boisen, chefredaktör GT, Ylva M Andersson, chef allmän-tv SVT, Stefan Jonsson, professor vid institutionen för samhälls- och välfärdsstudier vid Linköpings universitet och Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet. Moderator: Erik Blix, journalist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Mediedagarna 2015

Mer i ämnet