Socialdemokraterna vill påbörja byggandet av ett svenskt höghastighetsnät för tåg.
-Det är viktigt när man bygger ny järnväg att man inte bygger en standard som utesluter möjligheten att köra snabbtåg. Det är det regeringen är på väg att göra. De är på väg att låsa in Sverige och omöjliggöra en modern standard på våra tåg, säger den ekonomiskpolitiska talespersonen Magdalena Andersson.
”Regeringen otydlig”
Enligt Magdalena Andersson har regeringen varit mycket otydlig i beskeden om den nya stambanan. Några ministrar har sagt att tågen inte ska gå snabbare än 250 kilometer i timmen och finansminister Anders Borg har sagt att vi inte ska ha några ”sciencefiction-tåg”.
-Samtidigt har han sagt att man ska kunna åka på 50 minuter mellan Linköping och Stockholm. Det kräver tåg som går snabbare än 320 kilometer i timmen, säger Magdalena Andersson.
Hon kritiserar också Anders Borgs uttalande att godståg skulle gå på den nya stambanan. Det ryms inte inom den finansieringsplan som angivits, enligt Socialdemokraterna, utan skulle bli 5-11 miljarder kronor dyrare. Dessutom omöjliggör det höghastighetståg.
Europabana
-Regeringen trasslar till det för sig. Kalkylerna klarar inte godståg, säger Magdalena Andersson.
Finns redan i andra länder
Tåg som går i 320 kilometer i timmen, och som finns i flera europeiska länder och i Kina och Japan, ryms däremot inom de beräkningar som Trafikverket har gjort, framhåller Andersson.
Satsningen på ett höghastighetsnät bör läggas i ett projektbolag som samordnar de statliga insatserna, enligt Socialdemokraterna. Det skulle korta byggtiden och möjliggöra medfinansiering, anser de.
Samtidigt med detta bör en planering för hela Götalandsbanan och Europabanan påbörjas. De sträckorna skulle korta restiden Stockholm-Göteborg till två timmar och 15 minuter och Stockholm-Köpenhamn till två timmar och 50 minuter.
(TT)