Foto: SVT

Algoritmer på sociala medier kan vara avgörande i USA-valet

Publicerad

Algoritmerna i sociala medier styr vem det amerikanska folket tänker rösta på i det stundande presidentvalet. Det menar den svenske författaren och journalisten Per Grankvist.

Att algoritmer styr vad vi ser i våra sociala medier är känt sedan tidigare. Den matimatiska formeln bestämmer åt oss, visserligen utifrån vad vi själva gillar och följer, vad som syns i våra nyhetsflöden.

Syftet med algoritmerna är att de sociala medierna ska vara anpassade till var och en av oss. Men effekten kan bli att vi inte får ta del av olika perspektiv.

USA-val 2016

– Det här kan vi se idag i det amerikanska valet där båda lägren undrar hur det är möjligt att den andra idioten inte är inspärrad. Det beror nog på att de hela tiden blir matade med nyheter som säger att den andra personen borde vara inspärrad, den andra personen är en idiot. Och de får inga andra åsikter, säger författaren och samtidsanalytikern Per Grankvist.

Gormande Trump och elaka Clinton

För att se hur algoritmerna styr nyhetsflödet skapade Per Grankvist två profiler på Twitter.

I den ena imiterade han en Trump-anhängare genom att följa de medier och personer som uttalat sig positivt om den republikanske kandidaten. I den andra profilen följde han demokratiskt-vänliga nyhetskanaler för att bli den typiske Clinton-väljaren.

Det dröjde inte länge innan algoritmerna förstod att Per enbart var intresserad av det ena eller det andra partiet och sorterade bort alla nyheter som inte passade in.

– Det var oerhört fascinerande att titta in i de här bubblorna och se vilket retorik och vilka typer av bilder de använder. I den demokratiska bubblan ser man alltid Trump som gormar och har håret som spretar åt alla håll och i den republikanska bubblan ser Clinton alltid elak ut och kallas för ”Crooked Hillary”. Och om det här blir en persons världsbild så är det inte konstigt att folk står fast vid sina kandidater, säger Per Grankvist.

”Vi skjuter ifrån oss ansvaret”

Enligt Grankvist är algoritmerna en bitter verklighet som måste accepteras då man inte kan ställa krav på sociala medier som finns för oss helt gratis. Och är vi inte villiga att betala för de konventionella medierna så måste vi helt enkelt ta saken i egna händer.

– Jag tycker att vi skjuter ifrån oss ansvaret. Det måste vara vi som nyhetskonsumenter som ska fundera över om vi får väldigt mycket av liknande nyheter. Ja, då kanske vi måste försöka balansera det och förstå att det finns andra synpunkter på världen, säger Per Grankvist.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

USA-val 2016

Mer i ämnet