Londons borgmästare Sadiq Khan (till vänster) vill se ett totalförbud mot skräpmat i Londons kollektivtrafik. Foto: TT

Borgmästaren: Förbud mot all reklam för skräpmat i Londons kollektivtrafik

Ett totalförbud mot reklam för skräpmat kan bli verklighet i Londons kollektivtrafik. Detta enligt ett förslag från borgmästaren Sadiq Khan, som kallar barnfetman i staden för ”en tickande bomb”, rapporterar BBC.

I förslaget förkunnar borgmästare Khan att ”ohälsosam mat och dryck” ska förbjudas i Londons kollektivtrafik. Han vill göra vad han kan för att bidra till mer hälsosamma beslut bland Londonborna.

– Det är därför jag föreslår ett förbud mot skadlig skräpmat i hela vårt tunnelbane- och bussystem, säger Sadiq Khan i ett uttalande.

Föreslår: Reklam för sallad istället

Förbudet kommer, om det blir verklighet, att gälla reklamplatser i tunnelbanan, pendeltåg, bussar och busskurer, rapporterar BBC. En talesperson för borgmästaren säger att förbudet kommer att gälla alla, såväl de största snabbmatskedjorna som små nischade restauranger.

Tanken är att man ska använda sig av den näringsprofilmodell, som hälsovårdsmyndigheten Food standards agency tagit fram, för att bedöma om en marknadsförd produkt är att bedöma som hälsosam eller ohälsosam.

– Vi måste säkerställa att familjerna har tillgång till näringsrik och hälsosam mat, men inte blir oproportionerligt exponerade för reklam för ohälsosam mat, säger Sadiq Khan i en intervju med BBC.

Ett alternativ för ett skräpmatsföretag kan bli att byta ut reklam för exempelvis burgare och läsk till mer ”hälsosamma produkter på samma område, som till exempel sallader eller flaskvatten”, enligt borgmästarkontoret.

Jamie Oliver ger tummen upp

Londons kollektivtrafikbolag TFL stödjer Sadiq Khan i frågan, så även den välkände tv-kocken och mataktivisten Jamie Oliver. Han beskriver förslaget som ”djärvt”.

Den brittiska reklambranschen är skeptiska till förslaget. En talesperson för branschens samarbetsorganisation säger till BBC att ”internationell erfarenhet och oberoende research har visat att ett reklamförbud skulle få liten inverkan på de bredare samhällsproblem som driver fetma”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer