Måndagen 29 januari utbröt en brand på Norman Atlantic. Foto: TT

Dödssiffran stiger efter färjeolyckan

Uppdaterad
Publicerad

Det är ännu oklart hur många dödsoffer som färjeolyckan i Adriatiska havet krävt. Troligen kommer antalet att öka de närmaste dygnen.

– Det råder ingen tvekan om att färjan hade illegala migranter ombord. De hölls troligen gömda i lastutrymmet. Vi befarar att vi kommer att hitta fler kroppar när vi undersöker vraket, säger den italienska åklagaren Giuseppe Volpe till flera medier.

Sent på tisdagen hade 12 personer konstaterats döda.

Färjebrand i Medelhavet

Dödsoffer i räddningsarbetet

De två senaste dödsoffren, två albaner, krävdes när Norman Atlantic skulle bogseras till land. Kabeln som höll samman en bogserbåt med fartyget brast och fastnade i en propeller. De två skadades så allvarligt att de avled, enligt albanska myndigheter.

Färjan var på väg till den italienska hamnen Ancona från grekiska Patras i dåligt väder, när en brand bröt ut. Fartyget befann sig då utanför den albanska kusten.

Det råder fortfarande stor osäkerhet kring hur många som befann sig på färjan vid olyckstillfället. Varken grekiska eller italienska myndigheter har med säkerhet kunnat fastslå antalet passagerare.

Enligt en version av passagerarlistan saknas fortfarande ett 50-tal personer, medan 427 personer räddats.

Åtal väntas

Det grekiska rederiet ANEK, den italienska ägaren, Visemar Di Navigazone Srl, samt kaptenen riskerar åtal för bland annat vållande till annans död, enligt åklagaren Giuseppe Volpe.

De flesta vittnesmål från de räddade passagerarna ger en samstämmig bild av att besättningen var handfallen i nödsituationen och den inte hjälpte dem ombord. Flera passagerare berättar att det var röken eller andra passagerare som väckte dem i deras hytter, inte besättningen eller något larm.

Flera allvarliga brister

Enligt en inspektion som genomfördes den 19 december av Norman Atlantic hittades flera allvarliga brister kring brandsäkerheten och handlingsplanen vid nödsituationer, skriver The Telegraph. Rederiet hade fått till nyåret på sig att åtgärda bristerna.

Passageraren Teodora Douli förlorade sin man i olyckan. Hon berättar att bildäcket, där utredarna tror att branden startade, var täckt av bränsle.

– Det stank av bensin. Färjan borde aldrig ha lämnat hamnen i det skicket, säger hon till flera medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Färjebrand i Medelhavet

Mer i ämnet