EU har kommit överens om en mer ambitiös utsläppshandel. Det uppger EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C), som deltagit i slutförhandlingarna, för TT.
De nya reglerna för utsläppshandel är en viktig del av EU:s klimatpaket ”fit for 55”.
Fler sektorer
Enligt överenskommelsen, som blev klar natten till söndag, ska nu även flyg, sjöfart, transporter, bostadssektorn och avfallsförbränning omfattas av utsläppshandeln.
– Det innebär att 75 procent av Europas utsläpp kommer att omfattas av utsläppshandel. Det är enorma kliv framåt i klimatarbetet jämfört med dagens 40 procent. Vi nästan dubblerar omfattningen av antalet utsläpp och tre fjärdedelar av utsläppen i Europa kommer att omfattas av ett pris på koldioxid. Det här är livsavgörande för planeten och mänsklighetens framtid, säger Emma Wiesner till TT.
I paketet ingår även EU:s nya sociala klimatfond samt infasning av koldioxidtullar som prissätter utsläpp även utanför Europa.
Pourmokhtari (L): ”Skapar tydlighet”
I ett pressmeddelande säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) att Sverige varit pådrivande i många frågor. Bland annat har regeringen strävat efter att utsläppshandeln för vägtransporter ska införas först 2027. Regeringen anser också att effekterna för slutkonsumenten kan behöva kompenseras genom offentliga styrmedel och att ”eventuella höjda drivmedelspriser för slutkonsumenten måste undvikas”.
”Nu har vi de flesta regler på plats för hur EU ska nå sina ambitiösa klimatmål. Den här överenskommelsen skapar tydlighet både för svenska företag och för hushållens omställning”, säger Pourmokhtari i en skriftlig kommentar till TT.
Två dygns förhandlingar
Slutförhandlingarna, som enligt Emma Wiesner tidvis var hårda, pågick i över två dygn och avslutades med en uppgörelse mellan Europaparlamentet och ministerrådet, slutsteget i EU:s beslutsprocess.
– Det har varit hårt, tufft och frustrerande. Men till slut föll polletten ned och vi fick ihop sista pusselbiten i EU:s klimatpaket och fick till en uppgörelse mellan rådet och parlamentet.