Olycksfartyget al-Salam Boccaccio 98 byggdes för 35 år sedan i Italien. Fartyget hade en stor öppen yta för fordon från för till akter. Estonia som förliste 1994 var av samma typ.
-Andelen av denna typ av färjor bland svåra olyckor är enorm, säger en expert. En annan konstaterar att om det kommer in vatten på däck kan far- tyget börja kantra. Dåligt väder kan förvärra situationen.
Kan sjunka med hastigt förlopp
Kommendörkapten Göran Oljeqvist säger till Rapport att färjetypen kan sjunka med ett mycket hastigt förlopp. Det kan röra sig om mindre än timmar om det kommer in vatten på däck.
-Om vattenmassor forsar från ena sidan till den andra, då kan det ha gått mycket fort. Då kan fartyget bli instabilt och kränga från ena sidan till den andra, säger han.
Fartygen byggs säkrare i dag
Enligt Claes Källström, forskningschef på SSPA, ett konsult- och forskningsföretag med inriktning på fartygsdesign, byggs det fortfarande fartyg av denna typ men de är betydligt säkrare än de som byggdes för 20-30 år sedan.
-Nu finns högre krav på flytbarhet så att fartyget kan ta in en viss mängd ytterligare vatten utan att bli instabilt. Det löser man med mer lyftkraft längs sidorna. Sådant tar också en del utrymme och kostar genom att man kan ta mindre last, säger Källström.