Facebook gör ”metaversum” – 10 000 nya EU-jobb

Uppdaterad
Publicerad

Facebook planerar att de kommande åren anställa tusentals personer i EU för att skapa en ny virtuell verklighet, ett så kallat ”metaversum”.

”I dag tillkännager vi en plan för att skapa 10 000 kvalificerade jobb inom Europeiska unionen (EU) de kommande fem åren,” skriver bolaget.

Rekryteringarna kommer framför allt att ske i Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Polen, Nederländerna och Irland, rapporterar CNBC.

”EU har flera fördelar som gör det till en utmärkt plats för techföretag att investera – en stor konsumentmarknad, förstklassiga universitet och, viktigast av allt, högkvalitativa talanger”, skriver Facebook i ett uttalande.

Ny onlinevärld

Uttrycket metaversum kommer från science fiction-författaren Neal Stephenson och åsyftar en onlinevärld där människor kan umgås, interagera och jobba.

Företagets ambition att sammanlänka existerande plattformar med en ny, digital verklighet där det går att socialisera och interagera är ingen hemlighet eller nyhet i sig, det nya är att bolaget meddelar att man nu satsar storskaligt för att förverkliga idén.

De nya europeiska jobben kommer att inkludera ”mycket specialiserade ingenjörer”, skriver Facebook, men utöver det finns det få detaljer om hur planerna för bolagets metaversum egentligen ser ut.

Flera satsningar

Vd:n Mark Zuckerberg berättade i juli att han spår att Facebook de kommande fem åren kommer att övergå från att i första hand vara ett sociala medier-företag, till att bli ett metaverse-företag. Men inget enskilt bolag kommer att äga och driva den nya digitala världen, enligt Facebook.

”Precis som internet, kommer dess nyckelfunktion att vara dess öppenhet och driftskompatibilitet,” säger bolaget.

Facebook är inte ensamt om att satsa stort på ett utveckla den nya teknologin. Bland annat Microsoft och Epic Games lägger stora resurser på att utveckla sina egna versioner av ett metaversum.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.