Flygexpert: Det mest sannolika scenariot

Uppdaterad
Publicerad
Enligt flygexperten Hans Kjäll är det troligaste scenariot att planet blivit manöverodugligt efter en brand och sedan störtat när bränslet tog slut.

Det försvunna malaysiska planet har störtat i Indiska oceanen och alla ombord har omkommit. Det meddelade Malaysias premiäerminister i dag.

– De var det mest sannolika scenariot. Det är nu bekräftat att den sista signalen från planet kom från en plats väster om Perth i Australien, säger flygexperten Hans Kjäll till SVT.

Hans Kjäll syftar på det så kallade acars-systemet som skickar signaler från flygplan via satellit till marken.

– På grund av bränslebrist har planet sedan störtat i havet, säger Hans Kjäll.

Tvär sväng

Enligt Hans Kjäll visar sig nu de tidigare uppgifterna stämma, nämligen att planet gjort en tvär sväng och gått ner från 35.000 fot till 10.000-12.000 fot, alltså en kraftig minskning i höjd.

En sådan manöver är den ”normala” när ett flygplan drabbas av dekompression, tryckfall. Då går man ner till cirka 3.000 meter där det går att andas.

– Det rör sig om en så kallad emergency descent (nödnedstigning) som man gör för att senare försöka nödlanda. Den har sannolikt gjorts manuellt av besättningen, säger Hans Kjäll.

Att en brand utbrutit ombord är, enligt Hans Kjäll, den troligaste orsaken till olyckan. Branden kan ha börjat i exempelvis litiumbatterier.

– Litiumbatterier finns i laptopdatorer men man fraktar också sådana batterier separat i lådor som ska vara märkta med farligt gods även om det händer att det slarvas med märkningen.

Enligt Hans Kjäll har det inte hänt att litiumbatterier i en passagerares dator i börjat brinna. Däremot har allvarliga bränder utbrutit i litiumbatterier som transporterats på fraktplan.

Tryckdräkt

Det finns också uppgifter om att planet efter att varit nere på låg höjd åter stigit till ungefär 20.000 fot, enligt vissa uppgifter så högt som 45.000 fot för att därefter sjunka igen.

– Men de uppgifterna är inte bekräftade. De skulle i så fall vara på gränsen till höjder där det behövs tryckdräkt, säger Hans Kjäll.

– Under det här skeendet bör syrgasmaskerna ha utlösts, även i cockpit, men syrgas skyndar också på brandförloppet, säger Hans Kjäll.

Enligt Hans Kjäll är det troligt att både besättning och passagerare var medvetslösa när planet störtade.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Försvunnet malaysiskt flygplan

Mer i ämnet