Förbud för säljsamtal i Tyskland

Uppdaterad
Publicerad

I Tyskland finns betydligt strängare regler än i Sverige för försäljning av varor och tjänster genom telefonsamtal till privatpersoner. I princip är det förbjudet med försäljning och reklam genom telefonsamtal i Tyskland, det är först om kunden i förväg gett sitt tillstånd som företag får ringa försäljningssamtal.

SVT har i en serie inslag granskat telefonsäljarnas tvivelaktiga metoder. I Tyskland har man valt att ta till hårdare tag mot telefonsförsäljningen – här har reglerna skärpts i omgångar.

– Det hela har sin grund i den tyska grundlagen som säger att privatlivet och hemmet ska skyddas, och ständiga samtal från telefonförsäljare kan vara väldigt påfrestande och störande, säger juristen Bianca Skutnik vid de tyska konsumentorganisationernas och konsumentvägledarnas nationella kontor i Berlin.

SVT granskar försäljningsmetoder

Hon säger också att det finns många exempel på oseriösa erbjudanden från telefonförsäljare.

Medgivande krävs i förväg

Enligt den tyska lagstiftningen så är det först om en kund har gett ett uttryckligt tillstånd i förväg som företag får ringa och erbjuda varor och tjänster.

Om man exempelvis tecknar sig för ett nytt telefonabonnemang kan man få en fråga och kryssa i avtalsblanketten att telefonbolaget får ringa upp med nya erbjudanden.

Nu förekommer det ändå telefonförsäljning som inleds med en fråga om det går bra att framföra ett erbjudande.

– Det är inte ett totalförbud, men det måste finnas ett uttryckligt medgivande i förväg, och det räcker inte att vid samtalets början fråga för då har ju kunden redan blivit störd, säger Bianca Skutnik.

Höga böter

Om företag ringer otillåtna telefonsamtal så kan den tyska motsvarigheten till post- och telestyrelsen utdöma böter på upp till 50.000 euro, det motsvarar drygt 400 000 kronor.

Konsumentorganisationen skulle önska att myndigheterna var mer aktiva för att bötfälla de företag som bryter mot reglerna, men sen reglerna skärpts så anser konsumentorganisationen ändå att problemen med försäljningssamtal har minskat.

Olika system

Inom EU finns ett gemensamt direktiv att telefonförsäljning ska regleras och kunderna skyddas, antingen genom ”opt-out” eller ”opt-in”. Kunder ska antingen kunna anmäla till ett register att de inte vill ha reklam- och försäljningssamtal.

Det är det system som gäller i Sverige. Eller man kan som i Tyskland, Österrike och några länder till välja ”opt-in”, att bara de som aktivt anmäler sitt intresse får bli uppringa av telefonförsäljare.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet