Björn Palmertz är senior analytiker på Institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap, på Försvarshögskolan.
Han påpekar att Ryssland tidigare använt sig av metoder som liknar Ungerns.
– Vi vet att Ryssland har riktat sig mot amerikanska målgrupper under valet 2016. Men jag har inte sett den här typen av agerande från Ungern tidigare. Att man från ungerskt håll riktat in sig mot svenska målgrupper, det har jag inte stött på, säger han till SVT Nyheter.
”Regimer vill påverka omvärlden”
Palmertz säger att allt mer resurser läggs på att producera kompetent medieproduktion på engelska språket, med ambitionen att nå ut så brett som möjligt.
– Regimer vill påverka omvärlden i en riktning som de anser gynnar deras strategiska mål. Nätet har gjort att auktoritära länder eller ledare allt mer försöker nyttja statsägda kommunikationsmedel för att få spridning och nå annan publik ön den inhemska. Offensiv kommunikation på det här sättet från statsägda aktörer har helt klart ökat under senare år.
Varför använder man sig av Facebook som plattform för den här typen av budskap?
– För att räckvidden är så bra på Facebook. Det är ett ledande socialt medium, avslutar Björn Palmertz.