Foto: SVT grafik

Försvunna planet – detta har hänt

Uppdaterad
Publicerad

Nu har delar av det försvunna malaysiska flygplanet MH370 ha hittats. 240 människor var ombord, och 25 länder har deltagit i sökandet. Så här har arbetet med att hitta planet sett ut sedan det mystiska försvinnandet.

5 augusti

* På en presskonferens bekräftar Malaysias premiärminister att den vrakdel som hittats på ön Réunion tillhör det försvunna planet.

Malaysiskt plan försvann

29 juli 2015

* Vrakdelar hittas på ön Réunion utanför Madagaskar i Indiska Oceanen som misstänks tillhöra MH370. Vingdelen bekräftas sedan tillhöra en Boeing 777, av samma typ som MH370. Det är den enda Boeing 777 som saknas just nu.

30 mars

* Sökandet efter det störtade planet MH370 är en kamp mot klockan. I dag sattes ett specialutrustat australiskt krigsfartyg in i sökandet för att med alla medel försöka lokalisera planet innan den svarta lådan tystnar. Batteriet i den svarta lådan beräknas hålla i cirka 30 dagar efter en krasch.

29 mars

* Både ett kinesiskt och ett australiskt fartyg, som befann sig i det aktuella sökområdet lyckades ta upp ett antal föremål ur havet. Inget av föremålen har dock ännu kunnat konstateras komma från det störtade flygplanet.

26 mars

* Flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll ger medierna svidande kritik efter spretig rapportering om det försvunna flygplanet MH370.  ”Medierna skapar ångest och oro. De måste dämpa fantasierna för resenärernas bästa”.

25 mars

* Anhöriga till de som omkom i flygkraschen kritiserar Malaysian Airlines sätt att hantera krisen. Bland annat rasar anhöriga mot att de kommer få 32.000 kronor i ersättning av flygbolaget samt att dödsbuden kom via sms.

24 mars

* Ett brittiskt företag har analyserat satellitdata och kommit fram till att planets sista kända position var långt ute till havs i ett område i södra Indiska oceanen väster om Perth på den australienska västkusten.

* Malaysian Airlines har meddelat anhöriga att allt tyder på att det försvunna planet störtat, rapporterar BBC. Ingen tros ha överlevt.

* Nya fyndet. Kinesiska plan har siktat två stora och flera mindre vita flytande föremål i södra Indiska oceanen. Föremålen misstänks kunna vara delar av det försvunna planet.

* Även ett australiskt flygplan har siktat två objekt när de genomfört sökningar efter det försvunna malaysiska planet. Det ena föremålet ska vara runt och gråfärgat och det andra rektangulärt och orange, skriver Reuters.

23 mars

* Flygspaningarna fortfarande resultatlösa.

21 mars

* Sökinsatsen fortsätter i samma område.

20 mars

* Nya spår. Delar av planet kan ha hittats i södra Indiska oceanen, bekräftar Australiens premiärminister Tony Abbott. Spåret beskrivs som det ”bästa hittills” efter det saknade planet.

* Sökinsats inleds i Indiska oceanen, 230 mil sydväst om den australiska staden Perth.

19 mars

* Polisen i Maldiverna meddelar att man undersöker rapporter om att öbor såg en ”lågtflygande jumbojet” samma dag som planet försvann.

18 mars

* Passagerarplanet sattes medvetet ur kurs och tros ha flugit antingen mot norr eller söder från sin sista kända position, säger utredarna vid en presskonferens.

* Polisen utreder en flygtekniker som fanns med på det försvunna planet. Samtidigt blir Kinas kritik mot Malaysias sätt att sköta spaningen skarpare.

17 mars

* Man fokuserar nu den polisära undersökningen på planets piloter.

* Nu deltar 25 länder i sök- och räddningsarbetet.

15 mars

* Planets ID-system slogs av avsiktligt, slår Malaysias premiärminister fast på en presskonferens. Premiärminister bekräftar även att den sista kommunikationen med flygplanet skedde klockan 8:11 den 8 mars.

*Piloternas bostäder söks nu igenom av polis.

14 mars

* Nya uppgifter kommer om att det försvunna plantes styrts mot den indiska ögruppen Andamanerna av en flygkunnig person, vilket tyder på att planet kan ha kapats.

12 mars

* Inget i radiokommunikationen tydde på att en olycka var nära. Enligt malaysiska myndigheter var de sista orden som hördes från det försvunna flygplanet ”Okej, god natt”.

* Kinesiska myndigheter släpper satellitbilder på vad man misstänker är en vrakdel av planet. Det visar sig senare vara ett nytt falskt alarm.

11 mars

* Malaysisk militär tror sig ha spårat det försvunna planet till Malackasundet via radarsignal, men landets flygvapenchef dementerar senare uppgifterna.

* En polischef i Kuala Lumpur beskriver spåret med de stulna passen som en flyktingsmugglarhistoria.

* Kina sätter in tio satelliter i sökandet efter planet

10 mars

* Sökandet fortsätter. Samtidigt riktar statliga kinesiska medier skarp kritik mot Malaysia och mot Malaysia Airlines för hur man hanterat haveriet.

* Ett ”flygplansmysterium utan motstycke”, säger chefen för Malaysias civila flygmyndighet om planets försvinnande.

9 mars

* Inga spår efter planet och bolaget Malaysia Airlines bryter tystnaden och säger att man ”befarar det värsta”.

* Sökområdet utökas men fokuseras till området där man gjort oljefyndet (som senare visar sig inte komma från planet)– söder om Vietnams ö Tho Chu. Flera länder deltar i sökandet, däribland Australien, Indonesien, Malaysia, USA, Kina, Vietnam och Thailand.

*Militärflyg siktar föremål som man misstänker är vrakdelar av planet, men som senare visar sig vara annat.

8 Mars

Klockan 00:41 (lokal malaysisk tid). Passagerarplanet MH370 lyfter från Malaysias huvudstad Kuala Lumpurs internationella flygplats. Slutdestination är Peking.

Klockan 01:07. Den sista signalen från planets kommunikationsutrustning, som sänder viktig information om planets skick, går ut.

Klockan 01:19.  Malaysisk luftkontroll har den sista kontakten med planets cockpit, allt verkar normalt. Pilotens sista ord från planet: ”Okej, god natt”. Samtidigt passerar planet gränsen mellan malaysiskt och vietnamesiskt luftrum över Sydkinesiska havet.

Klockan 01:21. Planets transponder, som sänder radarsignaler om planets position och höjd, stängs av.

Klockan 01:30. Planet försvinner från malaysiska radarn och flygledningen tappar kontakten med planet. Men MH370 visar sig fortfarande på militär radar till 2:15, framkommer det senare.

Klockan 01:37. Flygplanets kommunikationsutrustning stängs av manuellt.

Klockan 02:15. Planet försvinner även från militära radarsystem. Den sista radarsignalen antyder att MH370 avvikit från sin rutt norrut mot Peking, och istället styrt mot väst och sedan nordväst, mot de indiska öarna Andamanerna och Nikobarerna i Bengaliska viken, utanför Burma.

Klockan 08:11. Den sista kommunikationen med planet via satellit inkommer. Det kan betyda att planet flugit i timmar efter att transpondern och kommunikationsutrustningen stängdes av. Satellitinformation kan inte ge en exakt position för planet.

Massiv sökinsats inleds. Under lördagen inleder malaysiska och vietnamesiska myndigheter en massiv sök- och räddningsinsats efter planet. Sammanlagt 40 fartyg och 34 flygplan deltar i sökandet. Man hittar ett två kilometerlånga oljebälten i vatten mellan Malaysia och Vietnam som man misstänker kan komma från planet.

Terrormisstankar. Två av passagerarna på planet visar sig ha rest med stulna pass. Misstankar väcks om att en terroraktion kan ligga bakom planets försvinnande.

Fakta

Personerna på försvunna planet

* Planet hade drygt 220 passagerare och 12 i besättningen. Det exakta antalet passagerare är oklart, det finns spretiga uppgifter om att upp till fem inbokade personer inte följde med.

* De flesta passagerarna var kinesiska medborgare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Malaysiskt plan försvann

Mer i ämnet