Googles chef Eric Schmidt och Frankrikes president Francois Hollande. Foto: Scanpix

Googles strid mot fransk media över

Uppdaterad
Publicerad

Google hjälper gamla medier i Frankrike in i digitalåldern. Det är resultatet av två månaders förhandlingar med både den franska staten och landets nyhetssajter om nätjättens omstridda länkningar till nyheter.

Google inrättar en fond med 60 miljoner euro, en halv miljard kronor, för att stödja mediernas digitalisering, rapporterar News Wires.

”Frankrike är stolta över att ha nått denna överenskommelse med Google, det första i sitt slag i världen”, skrev den franske presidentens kontor på Twitter, enligt BBC.

President Francois Hollande och Googles chef Eric Schmidt skrev på avtalet på fredagen.

Förutom den digitala fonden har Google gått med på att ge franska medier tillgång till sina reklamplattformar till en lägre kostnad. Kompromissen gör det möjligt att undvika att betala en pågående licensavgift, uppger BBC.

”Kan vara problematiskt”

Jeanette Gustafsdotter, VD på Utgivarna, har inte hunnit sätta sig in i uppgörelsens alla detaljer, men säger att hon spontant tycker att den låter bra.

Ilskan över att Google tjänar pengar på annonser som visas intill länkarna in till olika tidningssidor är inte alldeles enkel att förstå. Många företag betalar nämligen betydande belopp just för att hamna högt upp bland träffarna på Google.

– Det behöver absolut inte vara en nackdel att Google länkar in till tidningssidan. Det kan vara jättebra, men där det kan uppstå problem, är om länken innehåller så pass mycket text och information i sig, att den som söker helt enkelt nöjer sig med detta och avstår från att klicka vidare, säger Jeanette Gustafsdotter.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.