Personer går förbi en av H&M:s butiker i Peking den 25 mars. Foto: Greg Baker/AFP/TT

Flera H&M-butiker tvingas stänga i Kina

Uppdaterad
Publicerad

Den kinesiska bojkotten mot H&M växer. Fastighetsägare i delar av Kina stänger butiker för den svenska klädjätten. Anledningen är företagets tidigare uttalanden om arbetsförhållanden i regionen Xinjiang.

H&M har inte gått att hitta i kinesiska Alibabas handelsplattform Tmall och när man söker på H&M i kartverktyget Baidu Maps får man inte längre några träffar.

På den massiva nätkampanjen följer nu stängda butiker i Kina. Minst sex butiker har stängts i flera storstäder, uppger föreståndare för flera köpcentrum som nyhetsbyrån Bloomberg kontaktat. Även reklamskyltar för H&M har plockats ned, skriver Aftonbladet.

Lokala medier rapporterar om än fler nedstängningar.

Det är enligt Bloomberg osäkert hur länge butikerna tvingas hålla stängt.

Uppmanar till bojkott

Den fortsatta händelseutvecklingen kommer efter den kampanj som lanserats på sociala medier i Kina, där man uppmanar till bojkott av klädjätten sedan H&M i fjol kommenterat arbetsförhållandena och misstänkt tvångsarbete i Xinjiang-provinsen.

– All handel från H&M online är stoppad i Kina, sa SVT:s Asienkorrespondent Ulrika Bergsten i torsdags.

Uppmaningar till bojkott har kommit från bland annat kommunistpartiets mäktiga ungdomsförbund och Folkets befrielsearmé.

Löfven ställer sig bakom beslutet

På en pressträff på fredagen ställde sig statsminister Stefan Löfven bakom H&M.

– Jag tycker att det är väldigt bra att företagen tar ansvar för löntagarnas villkor runt om i världen, att löntagare behandlas med respekt.

– Jag vet också att H&M har ett bra samarbete med de internationella fackliga organisationerna, sade Löfven.

SVT Nyheter har sökt H&M om bojkotten men bolaget har avböjt att kommentera.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer