Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Frun till Nordkoreas ambassadör i Peking är en av dem som visar upp livet i Nordkorea på sociala medier. Sociala medier-strategin är en del av Nordkoreas propaganda. Foto: Skärdumpar från Tiktok

Klippet från nordkoreanska gatan fick 28 miljoner visningar – på Tiktok

Uppdaterad
Publicerad

Det senaste året har allt fler nordkoreanska konton börjat dyka upp på sociala medier. Videoklipp med glasstester, vattenparksbesök och träningsrutiner verkar vara en del av landets nya propagandastrategi.

– Tidigare har man satsat mest på en militär styrka och förmågan att slå tillbaka – nu satsar man på en positiv bild av Nordkorea, säger Niklas Swanström, Nordkoreakännare.

På Tiktok och Youtube har det börjat dyka upp filmer på gator, bilar och människor i Nordkorea med hundratusentals, ibland miljontals, visningar. Men orsaken är troligtvis en annan än att landets medborgare har börjat roa sig på sociala medier.

– Kim Jong Un och hans syster jobbar på ett modernare sätt med propagandafrågor. Det här är ett av många steg i den strategin, säger Niklas Swanström, Nordkoreakännare.

Klippen vänder sig främst till unga, menar Niklas Swanström, där målet är att framstå som en modernare stat.

– Jag tror vi kommer se allt mer av den här typen av propaganda.

Se de nordkoreanska Tiktok-klippen som fått otrolig spridning i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.