– Lärosäten ansvarar självständigt för den verksamhet som bedrivs vid det enskilda lärosätet, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning. Foto: TT

Inget stopp för samarbeten med iranska universitet

Uppdaterad
Publicerad

Ministerns svar efter SVT:s avslöjanden om universitetens rekryteringsresa till Iran: Inget stopp för universitetssamarbetet med Iran

– Det går att vara kritisk mot bristen på mänskliga rättigheter men ändå se värdet av internationellt samarbete mellan lärosäten i olika länder.

Det svarar Matilda Ernkrans (s) ansvarig minister för högskolefrågor på den fråga som ställts av vice-ordförande i utrikesutskottet, moderaten Kristina Axén Olin.

Fallet Djalali

Frågan ställdes med hänvisning till SVT:s avslöjande nyligen om att minst 13 svenska lärosäten fortsatt samarbeten med iranska motparter, även efter den iranska dödsdomen mot den svensk-iranske forskaren Ahmedreza Djalali.

Belgien har stoppat

I Belgien där Djalali varit gästprofessor har universitet fryst samarbetet med Iran på grund av gripandet av honom. Kristina Axén Olin ville veta om regeringen ansåg det var lämpligt med universitetssamarbetet och vad ministern tänkte göra för att stoppa det.

Som SVT Nyheter kunde berätta har samarbetet med Iran väckt kritik från riksdagsledamöter från olika partier, till exempel Vänsterpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna.

”Ansvarar självständigt”

Svaret från Ernkrans antyder att regeringen inte inte ser något problem med samarbetet.

– Lärosäten ansvarar självständigt för den verksamhet som bedrivs vid det enskilda lärosätet, inklusive internationella samarbeten, skriver Ernkrans i sitt svar.

Matilda Ernkrans betonar i sitt svar att regeringen kräver att dödsstraffet mot Djalali inte verkställs. SVT har sökt ministern för en intervju, utan framgång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fallet Djalali

Mer i ämnet